Die trambus is eigenlijk gewoon een lange bus die elektrisch rijdt

Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Drama in de Doorniksewijk deze week. De plannen van het Kortrijkse stadsbestuur voor een trambusverbinding tussen ‘t Hoge en de achterkant van het station vallen niet in goede aarde bij de plaatselijke handelaars.

Ook bij de aankondiging van de fietszone, de verhoogde parkeertarieven was er protest. Dat was al zo toen de Lange Steenstraat in 1962 als eerste straat autovrij werd. Het lijkt wel alsof er ergens een ongeschreven wet bestaat dat je als kleine zelfstandige moord en brand moet schreeuwen als er iets aan de mobiliteit verandert. Nochtans vertelt elke handelaar je bij tijd en wijlen dat stilstaan achteruitgaan is.

De wetenschappelijke onderzoeken naar mobiliteit stapelen zich op en een voor een beweren ze hetzelfde: geen enkel winkelgebied was ooit slechter af door meer openbaar vervoer, meer fietsers en meer voetgangers. De ouderen blijven weg als ze zich niet met hun stalen vierwieler kunnen verplaatsen. Maar zij zijn niet de toekomst. De studenten, die nu elke ochtend als sardienen in een blik in een bus op elkaar worden gepropt, wél.

Het bestuur lijkt ‘overleg’ en ‘mededeling’ wel vaker door elkaar te halen

Bovendien, wat met veel trammelant een trambus wordt genoemd, is eigenlijk gewoon een extra lange bus die op elektriciteit rijdt. Geen sporen en geen bovenleidingen. En net daar loopt het fout: communicatie. Er zijn veel misverstanden over die trambus. Was iemand van het stadsbestuur wel komen opdagen op de laatste buurtvergadering, dan werden er nu misschien geen antitrambuspetities opgestart.

Het bestuur lijkt wel vaker misbegrepen te worden. De signalen zijn dan vaak ook tegenstrijdig. Hoewel er “eigenlijk nog niets beslist is”, lijkt er best al veel vast te liggen. Waar dient die 6 miljoen anders voor? Los daarvan stelt zich natuurlijk de vraag: hebben we die trambus nu echt nodig? Kan De Lijn niet gewoon wat extra bussen inleggen? Misschien wel, maar ‘extra bussen’, klinkt natuurlijk heel wat minder prestigieus dan ‘eerste trambus van Vlaanderen rijdt in Kortrijk’. Want, De Beste Stad van Vlaanderen, dat word je natuurlijk niet zomaar. Daar moet je duidelijk over communiceren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier