De feiten deden zich maandagmorgen voor op de E314, tussen de afritten Halen en Scherpenheuvel, op de grens tussen de provincies Limburg en Vlaams-Brabant. "Ik was er op weg met een kleine 12 ton aan batterijen toen ik merkte dat de vrachtwagen voor mij niet echt geconcentreerd reed", klinkt het bij de chauffeur, die voor de Harelbeekse firma B-Close werkt.
...

De feiten deden zich maandagmorgen voor op de E314, tussen de afritten Halen en Scherpenheuvel, op de grens tussen de provincies Limburg en Vlaams-Brabant. "Ik was er op weg met een kleine 12 ton aan batterijen toen ik merkte dat de vrachtwagen voor mij niet echt geconcentreerd reed", klinkt het bij de chauffeur, die voor de Harelbeekse firma B-Close werkt. "Zijn snelheid schommelde dus ik wachtte op het goede moment en van zodra er geen auto's meer te zien waren en haalde die vrachtwagen in. Ik merkte op dat hij met zijn gps bezig was, wat meteen ook zijn variërende snelheid verklaarde." Het gevaar kwam echter niet van zijn collega-vrachtwagenchauffeur, maar vanop de pechstrook. "Terwijl ik aan het inhalen ben, zie ik plots van over de pechstrook een kleine SUV opduiken. In één ruk rijdt die naar het linkerrijvak waarop hij of zij vol in de remmen gaat.""Op zo'n ogenblik staat je hart compleet stil en reageer je instinctief. Ik voerde een noodstop uit en kon een botsing maar net vermijden. Door het manoeuvre begon mijn truck te slippen maar ik slaagde er toch in de tientonner onder controle te houden.""Waarom die persoon zo heeft gereageerd? Geen idee. Misschien was hij of zij gefrustreerd omdat ik aan het inhalen was? Ik heb er het raden naar. Wat ik wel weet is dat we allemaal erg veel geluk hebben gehad. Door het ondoordacht manoeuvre werden heel wat weggebruikers in gevaar gebracht."Jeffrey stapte met de beelden naar de politie en hoopt vooral een duidelijk signaal te geven aan andere weggebruikers. "Laat me duidelijk zijn dat ik eerst en vooral blij ben dat het niet tot een aanrijding is gekomen", zucht hij."Een tientonner tegen een personenwagen, dat is een erg ongelijke strijd. Ik heb al snel een 100-tal meters nodig om tot stilstand te komen, dus dit kon catastrofaal zijn afgelopen. Het gebeurt meer en meer dat mensen, puur uit frustratie, dergelijke acties ondernemen. Stel je voor dat ik geen dashcam had en het tot een aanrijding kwam? Dan is het bijna per definitie de schuld van de truckchauffeur, de boeman van de weg. Iedereen heeft het druk en iedereen heeft last van stress, maar dat geeft niemand het recht een ander in gevaar te brengen."