Voor onze kust kwamen er niet minder dan drie schepen in moeilijkheden. Eén ervan was het Liberiaanse vrachtschip 'BBC Ostfriesland' van een Duitse rederij. Het schip lag leeg ten anker ter hoogte van de Westhinder voor onze kust wachtend op orders toen het door de zeer ruwe zee de ankergrip verloor en op drift raakte. Meer dan waarschij...

Voor onze kust kwamen er niet minder dan drie schepen in moeilijkheden. Eén ervan was het Liberiaanse vrachtschip 'BBC Ostfriesland' van een Duitse rederij. Het schip lag leeg ten anker ter hoogte van de Westhinder voor onze kust wachtend op orders toen het door de zeer ruwe zee de ankergrip verloor en op drift raakte. Meer dan waarschijnlijk raakte de ankerketting het roer van het schip. Dat roer liep hierbij schade op waardoor het schip, met een Oekraïnse kapitein, stuurloos werd. Op advies van het MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre) in Oostende werd bergingsteun gevraagd. Deze kwam er onder de vorm van twee sleepboten, de 'Union Ruby' en de 'Multratug 20', de eerste van Smit/URS (Smit/Unie van Reddings- en Sleepdienst), de tweede van Multratug uit Terneuzen.Vermits alle sleepboten door het uitzonderlijk zware weer in Zeebrugge de handen vol hadden, moesten de genoemde sleepboten uit Vlissingen afzakken. De beslissing van het MRCC zal zeker te maken hebben gehad met het feit dat het stuurloze schip op een bepaald moment met een snelheid van 2,5 knopen op drift was richting de windturbineparken voor onze kust.De eerste sleepboot was maandagavond rond 21.30 uur bij het in nood verkerende schip ter plaatse, een half uur later gevolgd door de tweede sleepboot. Het duurde dan nog tot dinsdagmiddag vooraleer de 'BBC Ostfriesland' Zeebrugge als uitwijkhaven kon worden binnengesleept om er aan de kaai van de CHZ-terminal af te meren. Onmiddellijk na aankomst begon een inspectie van het roer en de romp van het schip. Meer dan waarschijnlijk zal het onfortuinlijke schip vanuit Zeebrugge naar een scheepswerf worden gesleept voor definitieve herstelling van de averij.(FN)