Vorig jaar kwamen 57 mensen om het leven in het verkeer op West-Vlaamse wegen. Nog altijd gemiddeld meer dan één per week, maar wel een forse daling in vergelijking met 2018. Toen lieten nog 78 mensen het leven. Daarmee gaat onze provincie wel tegen de nationale trend - een stijging van 7 procent - in. Met 57 verkeersdoden nestelt West-Vlaanderen zich bovendien in de middenmoot in vergelijking met andere provincies. Henegouwen (115), Antwerpen (78), Luik (77) en Oost-Vlaanderen (70) scoren hoger. Vooral in de Waalse provincies ligt ...

Vorig jaar kwamen 57 mensen om het leven in het verkeer op West-Vlaamse wegen. Nog altijd gemiddeld meer dan één per week, maar wel een forse daling in vergelijking met 2018. Toen lieten nog 78 mensen het leven. Daarmee gaat onze provincie wel tegen de nationale trend - een stijging van 7 procent - in. Met 57 verkeersdoden nestelt West-Vlaanderen zich bovendien in de middenmoot in vergelijking met andere provincies. Henegouwen (115), Antwerpen (78), Luik (77) en Oost-Vlaanderen (70) scoren hoger. Vooral in de Waalse provincies ligt het aantal verkeersdoden laag. Op gemeenteniveau springen vooral Heuvelland en Zuienkerke in het oog. Daar vielen in 2019 per 1.000 inwoners 1,14 en 1,10 dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers. Dat beide gemeenten een vrij klein aantal inwoners hebben speelt daar natuurlijk een belangrijke rol in. Het gaat immers om cijfers van één kalenderjaar. Als in kleinere gemeenten een zwaar ongeval is gebeurd met meerdere slachtoffers, stijgt die gemeente al snel boven het gemiddelde uit.Dat gemiddelde aantal doden en zwaargewonden in het verkeer lag in Vlaanderen in 2019 op 0,42 per 1.000 inwoners. Heel wat West-Vlaamse gemeenten zitten daar ver boven en ook ons provinciaal gemiddelde lag met 0,51 slachtoffers per 1.000 inwoners hoger. Ontdek op deze kaart hoeveel verkeersslachtoffers in uw gemeente vielen:Uit de cijfers blijkt verder dat vooral mannen zwaargewond raken of sterven bij ongevallen op West-Vlaamse wegen. Met 380 mannen is net iets minder dan twee derde van de verkeersslachtoffers van het mannelijk geslacht. Daar tegenover staan 208 vrouwen. In 2019 kwamen 39 mannen om het leven en 17 vrouwen om het leven. Van één dodelijk slachtoffer is het geslacht niet geweten. Als we naar de leeftijden van de dodelijke verkeersslachtoffers kijken, valt vooral het hoge aantal 75-plussers op. Bijna een kwart van de verkeersdoden in onze provincie was 75 jaar of ouder. Het aandeel twintigers dat in het verkeer om het leven kwam, daalt gelukkig wel verder. Twaalf mensen tussen 20 en 29 jaar stierven bij een verkeersongeval, tien jaar geleden waren dat er nog 26 op een jaar tijd. Van één verkeersdode is de leeftijd onbekend.Weekendongevallen blijven jammer genoeg mensenlevens eisen, ook in West-Vlaanderen. Bijna vier op de tien verkeersdoden viel op zaterdag of zondag. Nemen we daar ook vrijdag bij dan zitten we zelfs ver boven de helft. Dinsdag is de 'veiligste' dag op de West-Vlaamse wegen. Slechts twee mensen - 3,5 procent van het totaal aantal verkeersdoden - lieten in 2019 het leven op een dinsdag. De meerderheid van de dodelijke ongevallen gebeurden in 2019 overdag: 45 verkeersdoden overdag ten opzichte van 12 's nachts.