VIDEO Kortsluiting zorgt voor woningbrand in Ichtegem

Zondagavond even voor 19 uur is brand uitgebroken in een woonhuis in de Diksmuidebaan in Ichtegem. De bewoners, een man en vrouw, waren thuis toen de elektriciteit met een luide knal uitviel.

De man ging de storing zoeken aan de zekeringkast maar kreeg het niet meteen opgelost. Hij ging vervolgens de straat op om na te zien of ook daar de elektriciteit uitgevallen was, maar dat bleek niet het geval. Eens terug binnen zag hij door het kattenluikje van de aanbouw licht. Hij opende de deur en zag een vlammenzee. Hij probeerde in eerste instantie de brand zelf nog te blussen maar dat was onbegonnen werk. Hij verwittigde vervolgens de brandweer en nam wat spullen mee naar buiten. Ook zijn wagen kon hij uit de garage rijden.Ter plaatse kon de brandweer het voorste gedeelte van het huis vrijwaren van de vlammen, maar de schade binnen is toch groot. De man en zijn vrouw zijn aangeslagen maar niet gewond. De oorzaak van de brand is een vermoedelijke kortsluiting aan de koelkast of diepvriezer. Het huis is wel onbewoonbaar. De bewoners kunnen bij vrienden terecht.

Volgens brandweerkapitein Alain Crombé hebben de bewoners veel geluk gehad. “Was dit op een nachtelijk uur gebeurd, dan was de tol vermoedelijk veel hoger. Nu waren de bewoners wakker maar in je slaap ruik je niet en word je dus ook niet waker. Daarom is een rookmelder, op plaatsen waar electrotoestellen staan, zeker geen overbodige luxe en kan het levens redden.”

https://www.youtube.com/watch?v=GMurkpct6gU

(JVM – Foto JVM)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.