Doodrijder van Mohamed (45) eerder al veroordeeld voor opzettelijke aanrijding

De 27-jarige Stijn V. uit Ingelmunster reed in de nacht van zondag op maandag in op Mohamed Azdad. Die laatste stierf ter plaatse aan zijn verwondingen. © LSi/Facebook
Olaf Verhaeghe

De 27-jarige Stijn V. uit Ingelmunster die in de nacht van zondag op maandag een 45-jarige vader van drie kinderen dodelijk aanreed in hartje Kortrijk, was zeven jaar geleden al eens veroordeeld voor een opzettelijke aanrijding. Uit een studie van verkeersinstituut Vias dinsdag blijkt dat wie eerder verkeersovertredingen begin of veroordelingen opliep, een hogere kans heeft om bij een ongeval betrokken te raken.

Vier jaar naar de cel. Dat was de straf die de toen 21-jarige Stijn V. uit Avelgem in 2014 van de rechter kreeg voor het opzettelijk aanrijden in Ruien. In beroep werd die straf zelfs nog verzwaard, al kwam hij uiteindelijk in 2017 vrij onder strenge voorwaarden. “De straf lijkt misschien zwaar, maar mocht het slachtoffer zijn overleden, had u niet hier maar wel voor het hof van assisen gestaan. In dat geval riskeerde u zeker tien jaar gevangenisstraf”, sprak de strafrechter in Oudenaarde toen.

Vete

In de zomer van 2013 had hij na een jarenlange vete en oplaaiende discussie een twintiger uit Kluisbergen opzettelijk aangereden. “We vonden dat we hem een lesje moesten leren. Ik dacht dat hij opzij zou stappen, maar hij bleef staan”, vertelde Stijn V. aan de rechter. “Het was niet mijn bedoeling om hem te doden, maar hij daagde we uit door gewoon te blijven staan. Ik had dat niet gedacht.”

Het slachtoffer overleefde de klap, maar hield aan de aanrijding wel een zware schedelbreuk over. Ook verloor hij zijn smaak- en reukzin. Oorspronkelijk moest Stijn V. zich verantwoorden voor poging tot doodslag, maar dat werd later teruggebracht tot opzettelijke slagen en verwondingen. Opvallend is wel dat Stijn V. zijn auto na de aanrijding dumpte in Moen, zijn nummerplaten meenam en vluchtte. Hij bleef ook maandenlang zijn betrokkenheid ontkennen.

Opnieuw gevlucht

Vooruit naar de nacht van 11 op 12 juli 2021. Stijn V. rijdt aan hoge snelheid door het centrum van Kortrijk wanneer het in de Budastraat, ter hoogte van het Leiebrugje, misloopt. De chauffeur, intussen Ingelmunsternaar, verliest de controle over het stuur, raakte het voetpad en twee palen, schept de 45-jarige Mohamed Azdad op en knalt met zijn wagen tegen de gevel van bakkerij Hoornaert. Twee vrienden die met Mohamed te voet onderweg zijn, kunnen nipt wegspringen voor de aanstormende Opel van Stijn V. De aangereden Heulenaar, vader van drie kinderen en pas zes maanden geleden vanuit Spanje naar België verhuisd, sterft ter plaatse aan zijn verwondingen.

De auto raakte van de weg af, reed op de brug in op de drie voetgangers en kwam tot stilstand tegen de gevel van bakkerij Hoornaert.
De auto raakte van de weg af, reed op de brug in op de drie voetgangers en kwam tot stilstand tegen de gevel van bakkerij Hoornaert. © LSi

Ook nu zet Stijn V. het op een lopen, maar ver raakt hij niet. Op enkele honderden meters van het ongeval kunnen agenten van de politiezone Vlas de bestuurder vatten. Hij blijkt te veel gedronken te hebben en wordt samen met zijn passagier aangehouden. Die laatste mag daags nadien beschikken, Stijn V. wordt voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Die heeft dinsdag zijn aanhouding bevestigd. De tenlastelegging is slagen en verwondingen met dood tot gevolg in het verkeer. Hij moet vrijdag voor de raadkamer verschijnen.

Meer overtredingen? Meer kans op ongeval

Net deze week publiceert verkeersinstituut Vias de resultaten van een nieuwe studie bij 15.000 Belgen over recidivisme. Daaruit blijkt dat bij één op de drie verkeersongevallen een van de betrokkenen al eerder twee of meer verkeersboetes of veroordelingen opliep. Er is dus een verband tussen het krijgen van boetes en de kans om bij een ongeval betrokken te raken. Recidivisten hebben tot tien procent meer kans om een rol te spelen in een verkeersongeval. Sterker nog: hoe meer verkeersovertredingen iemand heeft begaan, in hoe meer ongevallen hij of zij betrokken is.

“Dat verband geldt zowel voor vrouwen als mannen en ongeacht leeftijd”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. “Uit deze analyse kunnen we zeker opmaken dat de aanpak van recidivisten belangrijk is om het verkeer veiliger te maken.” Volgens Vias zijn alternatieve vormingen en straffen beter dan geldboetes of een rijverbod: het aandeel recidivisten ligt 41 procent lager bij de groep die zo’n vorming moest sturen als straf voor rijden onder invloed. Een geldboete of rijverbod heeft dus veel minder effect op verkeersovertreders. “Al is het vooral belangrijk dat je tijdig kan ingrijpen, om zo de kans op recidive te verkleinen”, benadrukt Stef Willems nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier