"Plots kwam er een gordijn van mist op ons neervallen", vertelt Jean-Marie Goussaert. "Niemand kon zoiets voorspellen. Het was nochtans zonnig weer, want ik reed al met mijn zonnebril op. Enkele seconden later kon je door de mist nog slechts enkele meters ver kijken. Je kon de ene na de andere auto tegen elkaar horen rijden en brokstukken vlogen in het rond. Het ge...

"Plots kwam er een gordijn van mist op ons neervallen", vertelt Jean-Marie Goussaert. "Niemand kon zoiets voorspellen. Het was nochtans zonnig weer, want ik reed al met mijn zonnebril op. Enkele seconden later kon je door de mist nog slechts enkele meters ver kijken. Je kon de ene na de andere auto tegen elkaar horen rijden en brokstukken vlogen in het rond. Het gebeurde allemaal zo snel, ik besefte pas later hoeveel geluk ik heb gehad. De cabine van mijn truck was volledig weggevaagd, ik zat op de enige plaats die ongeschonden bleef. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn mocht er een passagier naast me hebben gezeten."Na de ramp werd er hevig gedebatteerd over hoe ze kon worden voorkomen of hoe je op zo'n moment kan reageren, tot grote ergernis van Jean-Marie Goussaert. "Het is onmogelijk om je voor te stellen wat er daar gebeurd is, zonder dat je het zelf hebt meegemaakt. Alles ging zo snel dat er geen tijd was om te reageren, je doet alles op instinct. Veel mensen zeiden achteraf hoe zij zouden gereageerd hebben, maar dat zijn vijgen na Pasen. Ik heb gewoon heel veel geluk gehad."Als vrachtwagenchauffeur had Jean-Marie Goussaert na de feiten weinig keuze, hij moest weer de weg op. De ramp heeft zijn blik op het verkeer wel danig veranderd. "De eerste weken kon ik het werk niet hervatten, daarvoor was mijn truck te zwaar toegetakeld. De zekerheid waarmee ik me vroeger in het verkeer begaf is nooit volledig teruggekeerd. Soms vloek ik echt op bestuurders die hun leven wagen om een beetje tijd te winnen. Ik ben dan ook blij dat er jaarlijks een verkeersveilige week wordt georganiseerd. Het is goed dat mensen gewezen worden op de gevaren. Individueel het verkeer veiliger maken is al een hele stap, maar een ongeval als toen kan je nooit helemaal uitsluiten", aldus nog Jean-Marie Goussaert. (CC)