Reacties na dodelijk ongeval: ANPR-camera’s moeten de Vierhoek in Tielt veiliger maken

Vrachtwagens op het kruispunt van de Vierhoek: het is dagelijkse kost. © WME
Philippe Verhaest

Dat het kruispunt van de Vierhoek een gitzwart verkeerspunt in Tielt is, weet ondertussen iedereen. “Daarom blijven we bij het Agentschap Wegen en Verkeer aandringen om het dossier rond de zuidwestelijke tangent in een stroomversnelling te krijgen”, zegt mobiliteitsschepen Vincent Byttebier (CD&V). Het traject Stationsstraat-Sint-Michielsstraat wordt binnenkort met ANPR-camera’s uitgerust.

Woensdag 7 mei 2008: Tieltenaar Christophe Wullaert wordt met zijn fiets aan de Vierhoek door een auto gegrepen en overlijdt enkele uren later aan zijn verwondingen. Donderdag 21 april 2011: Rita Dewulf uit Meulebeke komt op dezelfde plek met haar fiets terecht onder een vrachtwagen en sterft ter plaatse. Vrijdagochtend 5 april 2019: Veronique Vandenberghe fietst vanuit Meulebeke richting Kortrijkstraat, maar ook nu loopt het aan de Vierhoek fataal af.

Elk ongeval, al dan niet dodelijk, is er een te veel“, zucht schepen van Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V). “En ik ken de gevaren van de Vierhoek, want ik kom er elke dag zelf per fiets voorbij. Je moet er echt uit je doppen kijken.”

Voltooiing van de ring

De wegen die het kruispunt vormen – de N339 van Tielt naar Ingelmunster en de N327 tussen Wingene en Sint-Baafs-Vijve – vallen echter onder de bevoegdheid van Vlaanderen en dat maakt de situatie er niet meteen eenvoudiger op. “We hebben het zelf niet in de hand. De hele situatie hebben we al meermaals aangekaart, maar het zwaar verkeer vanuit Meulebeke kan momenteel niet omgeleid worden.”

De zuidwestelijke tangent is dé oplossing om ons centrum verkeersveiliger te maken – Vincent Byttebier, schepen van Mobiliteit

“Daarvoor hebben we de voltooiing van onze ring rond Tielt nodig. Maar de zuidwestelijke tangent ligt er nog altijd niet. In 2012 hadden we – toen behoorde CD&V tot de meerderheid – een akkoord met Pittem, maar omdat we de vorige bestuursperiode naar de oppositie verwezen werden, belandde die deal in de prullenmand. Nu willen we de gesprekken zo snel mogelijk weer aanknopen, want dat laatste stukje ring moet en zal er komen. Een eerste meeting met Agentschap Wegen en Verkeer hebben we al achter de rug. We blijven aandringen om dit dossier in een stroomversnelling te krijgen.”

Vrijdag 5 april kwam Veronique Vandenberghe om het leven toen ze onder de wielen van een vrachtwagen terecht kwam.
Vrijdag 5 april kwam Veronique Vandenberghe om het leven toen ze onder de wielen van een vrachtwagen terecht kwam.© Nele

Het vorige stadsbestuur koos voor de verbreding van de Sint-Amandsstraat als oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk van Tielt, maar daar schaart Vincent Byttebier zich niet achter. “Daar ligt de sleutel niet en ook de buurtbewoners staan niet achter die optie. Wij kiezen resoluut voor de zuidwestelijke tangent. Dat zou ons ook de kans geven om ons centrum écht fietsvriendelijk te maken. Het zwaar en doorgaand verkeer zou uit de Tieltse stadskern verdwijnen en de situatie zo een pak veiliger maken. We hebben een heel duidelijke visie, maar het is bijzonder jammer dat het traject zo tergend traag vooruit gaat.

As ontlasten

Op het traject van de Stationsstraat en de Sint-Michielsstraat (de N327) wordt er straks wél al ingegrepen. “Het vorige stadsbestuur heeft ANPR-camera’s besteld en die worden binnenkort geplaatst. Een goeie beslissing die we dan ook met plezier verder uitvoeren. Eens die aangebracht zijn, kan er verbaliserend opgetreden worden tegen zwaar verkeer dat toch door het centrum rijdt en de zuiderring niet gebruikt. Zo kunnen we toch al één as ontlasten.”

Birger Landuyt (Fietsersbond Tielt): “Niet ingrijpen op dit kruispunt is kiezen voor nóg meer doden”

Reacties na dodelijk ongeval: ANPR-camera's moeten de Vierhoek in Tielt veiliger maken
© foto a-RN

Birger Landuyt, voorzitter van de Tieltse Fietsersbond, is formeel. “Het kruispunt aan de Vierhoek moet dringend aangepakt worden. Niet ingrijpen is kiezen voor nóg meer verkeersdoden. Heel veel fietsers mijden dit punt ook gewoon. Te druk, te veel verkeer en vooral te veel vrachtwagens… Maar de herinrichting lijkt geen eenvoudige zaak. Misschien bieden conflictvrije verkeerslichten (waarbij het fiets- en ander verkeer gescheiden de weg opkomt, red.) een oplossing. Dat zullen we nog aan het stadsbestuur voorleggen, maar we willen de nabestaanden van Veronique eerst de kans geven om te rouwen.”

De Fietsersbond plant ook een wake voor het slachtoffer. “Een datum ligt nog niet vast. We willen ook een witte fiets – een zogenaamde ghostbike – aan de Vierhoek plaatsen. Veronique en de andere verkeersdoden mogen niet vergeten worden.” (PVH)

Ersin Filiz (zaakvoerder café Gilian’s): “De winkels laten bevoorraden door kleinere camionettes”

Reacties na dodelijk ongeval: ANPR-camera's moeten de Vierhoek in Tielt veiliger maken
© foto a-RN

Ersin Filiz is al 2,5 jaar zaakvoerder van café Gilian’s, gelegen in de Kortrijkstraat op de Vierhoek. “Ik zag het ongeval niet gebeuren, want ik zat in mijn café, maar het lijkt mij een typisch dodehoekongeval. De Vierhoek is niet het enige gevaarlijke kruispunt in Tielt. Er wordt al lang gesproken om de vrachtwagens uit het centrum te weren, maar dat komt er precies niet van. Buitenlandse chauffeurs rijden hier vaak verloren met vreemde draaibewegingen tot gevolg. Er wordt ook regelmatig door het rood gereden. Zeker tijdens de spitsuren is het hier heel druk. De bussen met schoolgaande jeugd stoppen vlakbij en dat veroorzaakt vaak files. Ik stelde aan het stadsbestuur al voor om de bussen wat verderop te laten stoppen. En om zwaar verkeer uit het centrum te krijgen, zouden de winkels bevoorraad moeten worden door kleinere camionettes.” (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier