Op 13 oktober 2013 kwam de 18-jarige Stef Lampo uit Loppem zwaar ten val toen hij ter hoogte van een werf langs de Autobaan in Loppem met zijn bromfiets over een omgewaaid hek reed. De jongen brak zijn sleutelbeen en de politie vroeg de bouwfirma om het hek beter te beveiligen. Desondanks deed zich vier maanden later een gelijkaardig ongeval voor op precies dezelfde plaats. Loppemnaar Olivier Crutelle (19) reed ter hoogte van de werf met zij...

Op 13 oktober 2013 kwam de 18-jarige Stef Lampo uit Loppem zwaar ten val toen hij ter hoogte van een werf langs de Autobaan in Loppem met zijn bromfiets over een omgewaaid hek reed. De jongen brak zijn sleutelbeen en de politie vroeg de bouwfirma om het hek beter te beveiligen. Desondanks deed zich vier maanden later een gelijkaardig ongeval voor op precies dezelfde plaats. Loppemnaar Olivier Crutelle (19) reed ter hoogte van de werf met zijn Dax-bromfiets over een omgewaaid hek. Olivier liep een gescheurde lever en hersenletsel op en verkeerde even in levensgevaar."Snelheid niet van belang"De politierechter stelde de Oostkampse projectontwikkelaar Globalindus in oktober vorig jaar volledig aansprakelijk voor de ongevallen en veroordeelde de firma tot een totale boete van 18.000 euro. Maar Globalindus tekende beroep aan. Voor de behandeling in beroep liet de firma echter verstek gaan en in juni legde de rechter de schuld terug bij Globalindus. Hierop tekende de firma verzet aan, waardoor het proces moest worden overgedaan. Op 18 november werd de zaak na tal van uitstellen gepleit en vroeg Globalindus de vrijspraak. Volgens advocaat Joachim Dejonckheere was de firma niet verantwoordelijk voor het plaatsen van de hekken en reed Olivier Crutelle wellicht te snel.Maar de rechter volgde die redenering niet en stelde Globalindus woensdag opnieuw volledig aansprakelijk voor de twee ongevallen. "Had het tweede slachtoffer pakweg 30 kilometer per uur gereden, dan nog zou het ongeval zich hebben voorgedaan. Het was pikdonker op het moment van het ongeval en de obstakels waren totaal niet zichtbaar. Bovendien bewijzen eventuele opfokonderdelen op de bromfiets niet dat het slachtoffer te snel gereden zou hebben."Lagere geldboeteDe projectontwikkelaar kreeg wel een lagere geldboete, namelijk 9.000 euro. Aan de slachtoffers werd een voorlopige schadevergoeding toegekend. "Een hele opluchting", zegt Olivier Crutelle. "Na twee jaar procederen trekken we eindelijk aan het langste eind. Ik ben vooral blij dat de rechter duidelijk stelt dat ik niet te snel reed en dat de schuld volledig bij Globalindus ligt. De firma probeerde op alle mogelijke manieren de schuld van zich af te schuiven."(AFr - Foto AFr)