Na de succesvolle 55ste editie van de Ypres Rally, die meer dan 100.000 toeschouwers naar de Westhoek lokte, organiseerde Club Superstage dit weekend opnieuw een internationaal evenement op de Grote Markt van Ieper. "De deelnemers aan de mythische 'Peking to Paris' kwamen zaterdagnamiddag aan in Ieper voor hun laatste overnachting, waarna ze zondagochtend richting finish in Parijs vertrokken", klinkt het bij Superstage. "Deze rally is ongetwijfeld de zwaarste en langste rally voor klassieke auto's ter wereld."
...

Na de succesvolle 55ste editie van de Ypres Rally, die meer dan 100.000 toeschouwers naar de Westhoek lokte, organiseerde Club Superstage dit weekend opnieuw een internationaal evenement op de Grote Markt van Ieper. "De deelnemers aan de mythische 'Peking to Paris' kwamen zaterdagnamiddag aan in Ieper voor hun laatste overnachting, waarna ze zondagochtend richting finish in Parijs vertrokken", klinkt het bij Superstage. "Deze rally is ongetwijfeld de zwaarste en langste rally voor klassieke auto's ter wereld."Het is pas de 7de editie van de wedstrijd, die in 1907 voor het eerst werd georganiseerd. In 36 dagen werken de deelnemers ruim 14.000 km af, onder meer op onverharde wegen doorheen China, Mongolië, Kazachstan en Rusland. "Om de ongelofelijke roadtrip nog heroïscher te maken, is er geen serviceteam toegelaten. De deelnemers sleutelen 's avonds zelf aan hun fantastische machines. Het zijn stuk voor stuk helden, die zaterdag na 35 uitputtende dagen arriveerden op de Ieperse Grote Markt."Voor Johan Gitsels (55) uit Oostduinkerke was de race nog heroïscher: op dag 4 crashte hij met copiloot Walter Op 't Roodt (53) uit Leuven in de Gobiwoestijn in Mongolië. "We lagen aan de leiding toen we in een gracht stuikten en 6 keer over de kop gingen", vertelt Johan. "Ik brak mijn arm en scheurde mijn oor. Het duurde anderhalf uur voor iemand van de organisatie bij ons was en dan nog eens anderhalf uur tot we vanuit de woestijn op een eerste asfaltweg geraakten. Daar kreeg ik de eerste zorgen: mijn oor werd wat gespoeld en getapet en mijn arm kreeg een verband. Daarna moesten we nog anderhalf uur rijden naar het dichtste ziekenhuis. Ik kreeg 17 draadjes in mijn oor."De rally raasde verder en Johan vertrok met het vliegtuig vanuit Mongolië via Moskou naar Brussel. Een normale mens volgt dan de rally verder vanuit zijn zetel, maar niet Johan Gitsels. In plaats van 6 weken gips koos hij ervoor om een plaat in zijn arm te bevestigen met 11 schroeven. "Met gips kan ik niet sturen. Racen met die plaat in mijn arm zou zwaar zijn, maar het kon lukken."Slechts enkele dagen na de operatie in Brugge haalde hij een andere wagen uit zijn garage, die identiek was aan zijn gecrashte Porsche 911T uit 1973. "Na wat gesleutel aan de nieuwe wagen reden we de rally tegemoet: een dikke 3.000 km tot voorbij Moskou, waar we weer aanpikten. In Rusland werden de draadjes uit mijn oor en arm gehaald. Na een jaar mag de plaat uit mijn arm. Uiteindelijk zullen wij slechts een 1.000-tal km minder gereden hebben dan de rest. Het was fantastisch om zo lang onderweg te zijn met mensen uit heel de wereld met dezelfde interesses: reizen en auto's. We maakten vrienden voor het leven. Het voelt goed om nu definitief terug thuis te komen."(TP)