“Normen voor torenkranen aan kustzone moeten herzien worden”

De torenkraan in Nieuwpoort viel op 28 december om door hevige rukwinden. Daarbij viel één dodelijk slachtoffer. © BELGA
Redactie KW

Daarvoor pleit eerste schepen Kris Vandecasteele (CD&V) na het drama met de omgevallen torenkraan in Nieuwpoort.

Het is niet de eerste keer dat er een torenkraan omwaait aan zee“, begint de schepen zijn pleidooi in Het Nieuwsblad. “In 2016 was dat ook al het geval hier in Nieuwpoort, voorts ook al in Middelkerke in 2012 en in Gistel in 2015. We moeten hieruit leren en vooral voorkomen dat zoiets nog gebeurt. De normen, waaraan torenkranen moeten voldoen in de kustzone, moeten worden herzien. Zeker voor hogere torenkranen. Ik denk aan een grotere weerstand tegen felle wind en turbulentie en een betere verankering. Ook een strengere indienststelling moet tot de mogelijkheden behoren.”

“Nu zijn de periodieke keuringen nog driemaandelijks. Misschien moet dit frequenter gebeuren”, vervolgt Vandecasteele. “Dit zijn echter allemaal ingrepen die op federaal niveau moeten worden geregeld.” Het herschrijven van een norm is trouwens niet ongebruikelijk. In 2005 werden de Europese normen geïntroduceerd, waarbij de oude Belgische normen werden vervangen.

Franslaan weer toegankelijk

Indien het weer het toelaat, zal de perimeter rond residentie Mosselbank, het appartementsgebouw waar de torenkraan insloeg, vandaag vanaf 8 uur worden verkleind. Als er minder wind is, wordt de Franslaan opnieuw vrijgegeven, met uitzondering van de parking aan de kant van residentie Nereïden.

Donderdag starten ook de schadebeperkende herstellingswerken aan residentie Morgenzon, waar de korte arm van de kraan enkele terrassen vernielde. De schadebeperkende herstellingswerken aan residentie Mosselbank starten op maandag 8 januari. Het stormweer van woensdag veroorzaakte geen extra schade aan het gebouw.

(Bron: Het Nieuwsblad)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier