De acties tegen spoorlopen van spoorbeheerder Infrabel lijken vruchten af te werpen. Voor het tweede jaar op rij ziet Infrabel het aantal officiële meldingen van spoorlopers afnemen. "Het plaatsen van afsluitingen en struikelmatten, maar ook de sensibiliseringsacties en de doorgedreven controles van Securail en de politie leveren resultaat op", zegt woordvoerder Thomas Baeken. "In 2019 kwamen 705 officiële meldingen binnen. Dat zijn er 63 minder dan het jaar voordien en 81 minder dan het recordjaar 2017....

De acties tegen spoorlopen van spoorbeheerder Infrabel lijken vruchten af te werpen. Voor het tweede jaar op rij ziet Infrabel het aantal officiële meldingen van spoorlopers afnemen. "Het plaatsen van afsluitingen en struikelmatten, maar ook de sensibiliseringsacties en de doorgedreven controles van Securail en de politie leveren resultaat op", zegt woordvoerder Thomas Baeken. "In 2019 kwamen 705 officiële meldingen binnen. Dat zijn er 63 minder dan het jaar voordien en 81 minder dan het recordjaar 2017." Toen noteerde Infrabel maar liefst 818 officiële meldingen. Ook het aantal slachtoffers blijft jaar na jaar dalen. In 2017 kwamen nog zeven mensen om het leven en vielen er zeven zwaargewonden door spoorlopen. In 2018 vielen vier dodelijke slachtoffers te betreuren en raakten zes mensen zwaargewond. Vorig jaar stierf, jammer genoeg, één persoon als gevolg van spoorlopen. Drie mensen liepen zware verwondingen op. Meer dan de helft van het aantal meldingen kwam uit Vlaanderen (388). Dat is bijna twee keer zoveel als in Wallonië (200) en zelfs ruim drie keer zoveel als in Brussel (117). De cijfers op provinciaal niveau tonen aan dat West-Vlaanderen met 79 meldingen van spoorlopen in de buik van het klassement. Oost-Vlaanderen staat helemaal bovenaan met 109 meldingen, gevolgd door Antwerpen (90) en Henegouwen (83). In Limburg (33) en vooral Waals-Brabant (19) en Luxemburg (8) worden veel minder mensen op de sporen gespot.Ondanks de dalende trend blijft Infrabel inzetten op maatregelen. De meest in het oogspringende investering is het installeren van nieuwe warmtecamera's in de spoortunnel van de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Daar passeren per dag zo'n 1.200 treinen, wat de spoortunnel tot het drukste knooppunt van het land maakt. Verspreid over de hele tunnel hangen 30 camera's die 24 op 24 en 7 op 7 de locatie monitoren. Zo werd in 2019 voor 4.280 meter aan nieuwe afsluitingen geplaatst, wat het totaal in België op 16.794 meter brengt. Vorig jaar werden ook op 16 plaatsen extra struikelmatten geplaatst. Tegen eind 2021 moeten op 70 plaatsen verspreid over het hele land dergelijke matten liggen. Daarnaast trok Infrabel ook naar 25 scholen om meer dan 10.000 leerlingen virtueel te laten ondervinden hoe gevaarlijk spoorlopen is. Ook andere sensibiliseringscampagnes, zoals de samenwerking met de populaire soap Thuis, moeten mensen bewustmaken van het gevaar. Wie betrapt wordt op spoorlopen, riskeert een boete van 80 tot 2.000 euro. Bovendien kan je ook een gevangenisstraf krijgen van 8 dagen tot 5 jaar.