Om heel gericht en op basis van naakte cijfers het hoge aantal verkeersdoden aan te pakken, liet gouverneur Carl Decaluwé voor het tweede jaar op rij de dodelijke verkeersongevallen minutieus analyseren. Daarbij spit een team de gerechtelijke dossiers van de ongevallen uit en nemen ze alles onder de loep: het profiel van het slachtoffer, het tijdstip en de dag, de situatie van de weg, de snelheid... De analyse voor 2019 is nu volledig afgerond. Daarbij moesten er 58 dossiers geanalyseerd worden, of 21 minder dan het jaar ervoor. "Dat is een daling met meer dan een kwart, maar het zijn er nog altijd 58 te veel", stelt gouverneur Decaluwé.

Opnieuw drie vluchtmisdrijven

Er zijn nog veel werkpunten, zegt de gouverneur. "Dat er, net zoals het jaar ervoor, wéér drie vluchtmisdrijven plaatsvonden na een dodelijk verkeersongeval is on-aan-vaard-baar! Alarmerend vind ik dat het aantal positieve ademtests na een dodelijk verkeersongeval meer dan verdubbeld is: van 6 naar 16 procent. Bij één ongeval bleek er druggebruik in het spel te zijn. Bij 43 procent van de dodelijke verkeersongevallen was er onaangepaste snelheid, dat is een stijging met bijna een vijfde."

Evolutie tussen 2018 en 2019 van het percentage dodelijke verkeersongevallen met onaangepaste snelheid., Provincie West-Vlaanderen.
Evolutie tussen 2018 en 2019 van het percentage dodelijke verkeersongevallen met onaangepaste snelheid. © Provincie West-Vlaanderen.

"Sensibiliseringsbeleid blijft zeer fundamenteel, maar bij recidiverende snelheidsduivels moeten elektrische snelheidssloten de snelheid aan banden leggen. Alcohol- en snelheidssloten zijn onpopulaire maatregelen, maar de cijfers bewijzen dat ze verantwoord zijn. Ik pleit voor meer gebruik te maken van intelligente systemen in de voertuigen, die bestuurders gericht appelleren aan hun snelheid en dat de gps niet bediend kan worden tijdens het rijden. Dat zal de verkeersveiligheid ongetwijfeld verhogen. Kijk: vooral op de gewestwegen zien we een opvallende daling van het aantal verkeersdoden. De verlaging van de maximumsnelheid naar 70 km/u en de daarbij horende controles hebben volgens mij een duidelijk effect."

Evolutie tussen 2018 en 2019 van de resultaten ademtest bij dodelijke verkeersongevallen., Provincie West-Vlaanderen
Evolutie tussen 2018 en 2019 van de resultaten ademtest bij dodelijke verkeersongevallen. © Provincie West-Vlaanderen

Dode hoeken

De gouverneur wil ook blijvende aandacht voor dodehoeksongevallen. "In 2019 betreurden we vijf verkeersdoden nadat een bestuurder het slachtoffer door een dode hoek in de spiegels niet zag. Zulke ongevallen met vrachtwagens, bussen of tractors hebben doorgaans zeer zware gevolgen. Het is belangrijk dat voetgangers en fietsers weten waar de dode hoek rond deze voertuigen zich bevindt en daarop ook kunnen anticiperen. Voor mij is het primordiaal dat de Europese wetgeving, dat vrachtwagens en bussen verplicht om directzichtfuncties te installeren zodat de bestuurders kwetsbare weggebruikers zien zonder spiegels of camera's, snel doorgang vindt."

Evolutie tussen 2018 en 2019 van de oorzaak dodelijke fietsongevallen., Provincie West-Vlaanderen
Evolutie tussen 2018 en 2019 van de oorzaak dodelijke fietsongevallen. © Provincie West-Vlaanderen

Grachten

Gouverneur Decaluwé pleit al langer voor het verplichten van een fietshelm. "Een vierde van de verkeersdoden zijn fietsers, de meeste voorkomende oorzaak is een val... En draag als fietser ook fluoriserende kledij. Bovendien wordt bij een vijfde van de dodelijke verkeersongevallen gewag gemaakt van slechte zichtbaarheid of donkere kledij."

Tot slot blijkt bij een kwart van de dodelijke verkeersongevallen er een link te zijn met een gracht. "Onze provincie heeft veel buitengebied, met lange wegen langs akkers en velden. Een goede zichtbaarheid van alle verkeersgebruikers én een aangepaste snelheid op deze wegen - die goed gekend zijn door de veroorzakers - zijn zeer belangrijk", besluit de gouverneur.

Om heel gericht en op basis van naakte cijfers het hoge aantal verkeersdoden aan te pakken, liet gouverneur Carl Decaluwé voor het tweede jaar op rij de dodelijke verkeersongevallen minutieus analyseren. Daarbij spit een team de gerechtelijke dossiers van de ongevallen uit en nemen ze alles onder de loep: het profiel van het slachtoffer, het tijdstip en de dag, de situatie van de weg, de snelheid... De analyse voor 2019 is nu volledig afgerond. Daarbij moesten er 58 dossiers geanalyseerd worden, of 21 minder dan het jaar ervoor. "Dat is een daling met meer dan een kwart, maar het zijn er nog altijd 58 te veel", stelt gouverneur Decaluwé.Er zijn nog veel werkpunten, zegt de gouverneur. "Dat er, net zoals het jaar ervoor, wéér drie vluchtmisdrijven plaatsvonden na een dodelijk verkeersongeval is on-aan-vaard-baar! Alarmerend vind ik dat het aantal positieve ademtests na een dodelijk verkeersongeval meer dan verdubbeld is: van 6 naar 16 procent. Bij één ongeval bleek er druggebruik in het spel te zijn. Bij 43 procent van de dodelijke verkeersongevallen was er onaangepaste snelheid, dat is een stijging met bijna een vijfde.""Sensibiliseringsbeleid blijft zeer fundamenteel, maar bij recidiverende snelheidsduivels moeten elektrische snelheidssloten de snelheid aan banden leggen. Alcohol- en snelheidssloten zijn onpopulaire maatregelen, maar de cijfers bewijzen dat ze verantwoord zijn. Ik pleit voor meer gebruik te maken van intelligente systemen in de voertuigen, die bestuurders gericht appelleren aan hun snelheid en dat de gps niet bediend kan worden tijdens het rijden. Dat zal de verkeersveiligheid ongetwijfeld verhogen. Kijk: vooral op de gewestwegen zien we een opvallende daling van het aantal verkeersdoden. De verlaging van de maximumsnelheid naar 70 km/u en de daarbij horende controles hebben volgens mij een duidelijk effect."De gouverneur wil ook blijvende aandacht voor dodehoeksongevallen. "In 2019 betreurden we vijf verkeersdoden nadat een bestuurder het slachtoffer door een dode hoek in de spiegels niet zag. Zulke ongevallen met vrachtwagens, bussen of tractors hebben doorgaans zeer zware gevolgen. Het is belangrijk dat voetgangers en fietsers weten waar de dode hoek rond deze voertuigen zich bevindt en daarop ook kunnen anticiperen. Voor mij is het primordiaal dat de Europese wetgeving, dat vrachtwagens en bussen verplicht om directzichtfuncties te installeren zodat de bestuurders kwetsbare weggebruikers zien zonder spiegels of camera's, snel doorgang vindt."Gouverneur Decaluwé pleit al langer voor het verplichten van een fietshelm. "Een vierde van de verkeersdoden zijn fietsers, de meeste voorkomende oorzaak is een val... En draag als fietser ook fluoriserende kledij. Bovendien wordt bij een vijfde van de dodelijke verkeersongevallen gewag gemaakt van slechte zichtbaarheid of donkere kledij."Tot slot blijkt bij een kwart van de dodelijke verkeersongevallen er een link te zijn met een gracht. "Onze provincie heeft veel buitengebied, met lange wegen langs akkers en velden. Een goede zichtbaarheid van alle verkeersgebruikers én een aangepaste snelheid op deze wegen - die goed gekend zijn door de veroorzakers - zijn zeer belangrijk", besluit de gouverneur.