De bewoners belden de hulpdiensten toen ze plots hevige rookontwikkeling opmerkten. Het bleek te gaan om de droogkast, die wellicht door een technisc...

De bewoners belden de hulpdiensten toen ze plots hevige rookontwikkeling opmerkten. Het bleek te gaan om de droogkast, die wellicht door een technisch defect in brand was geschoten. De brandweer van Kortemark was snel ter plaatse en startte met blussen. De droogkast is uitgebrand en in de wasplaats is rook- en waterschade. De woning bleef gevrijwaard en er vielen geen gewonden. Defecte droogkasten die vuur vatten zijn volgens de brandweer een veel voorkomende oorzaak van brand. "Vaak worden droogkasten niet genoeg gereinigd. Wol, textiel en ander materiaal hoopt zich op en doet de droogkast oververhitten", zegt kapitein David Vanden Eynde van brandweerpost Kortemark. "Naast een goed onderhoud zijn ook rookmelders van levensbelang."(BB)