De feiten speelden zich af in de varkenskwekerij van de NV Taveirne, gelegen langs de Nieuwkerkebaan. Volgens onze informatie was Patrick Taveirne, stichter van het bedrijf dat nog steeds in handen van de familie is, aan de slag in de ruimte waar de varkensmest wordt verwerkt. Bij het omdraaien van de mest komen heel wat giftige gassen vrij. Om nog onbekende redenen stapelden de gassen zich op in de ruimte tot een gevaarlijk hoog niveau.

Patrick werd onwel en viel in de mengbakken. Zijn echtgenote en medezaakvoerder Ann, eveneens aanwezig in de ruimte, was getuige van het drama, riep om hulp en probeerde haar echtgenoot nog te redden. Helaas bezweek ook zij aan de gevolgen van het opgehoopte gas.

Lees verder onder de foto

© foto EF

De oudste dochter, gealarmeerd door de hulpkreten van haar moeder, snelde de ruimte binnen. Samen met een werknemer van het bedrijf brachten ze beide ouders naar buiten, maar helaas kon geen hulp meer baten. De toegesnelde hulpdiensten konden enkel het overlijden van beide personen vaststellen.

Het parket van Doornik, belast met het onderzoek, was erg karig met commentaar en kon enkel maar bevestigen dat beide personen waren overleden ten gevolge van een ammoniakvergiftiging. De piste van kwaad opzet is volledig van tafel. Het gaat dus om een spijtig ongeval.

De familie Taveirne kwam recent nog in het oog van de storm terecht, toen buurtbewoners verzet aantekenden tegen de uitbreiding van de varkenskwekerij. (CLL/OV)

Correctie

In een eerdere versie van dit artikel werd gesteld dat het om vrijgekomen ammoniakgassen gaat. Uit nieuwe informatie blijkt dat niet te kloppen. Ook de verwijzing naar een defecte ventilatie werd uit het artikel geschrapt. De installateur van de ventilatie toonde op basis van datagegevens van het systeem aan de politiediensten aan dat alles wel correct werkte. Hoe het gas zich dan wel kon ophopen, zal verder onderzoek moeten uitwijzen.

De feiten speelden zich af in de varkenskwekerij van de NV Taveirne, gelegen langs de Nieuwkerkebaan. Volgens onze informatie was Patrick Taveirne, stichter van het bedrijf dat nog steeds in handen van de familie is, aan de slag in de ruimte waar de varkensmest wordt verwerkt. Bij het omdraaien van de mest komen heel wat giftige gassen vrij. Om nog onbekende redenen stapelden de gassen zich op in de ruimte tot een gevaarlijk hoog niveau.Patrick werd onwel en viel in de mengbakken. Zijn echtgenote en medezaakvoerder Ann, eveneens aanwezig in de ruimte, was getuige van het drama, riep om hulp en probeerde haar echtgenoot nog te redden. Helaas bezweek ook zij aan de gevolgen van het opgehoopte gas.Lees verder onder de fotoDe oudste dochter, gealarmeerd door de hulpkreten van haar moeder, snelde de ruimte binnen. Samen met een werknemer van het bedrijf brachten ze beide ouders naar buiten, maar helaas kon geen hulp meer baten. De toegesnelde hulpdiensten konden enkel het overlijden van beide personen vaststellen.Het parket van Doornik, belast met het onderzoek, was erg karig met commentaar en kon enkel maar bevestigen dat beide personen waren overleden ten gevolge van een ammoniakvergiftiging. De piste van kwaad opzet is volledig van tafel. Het gaat dus om een spijtig ongeval.De familie Taveirne kwam recent nog in het oog van de storm terecht, toen buurtbewoners verzet aantekenden tegen de uitbreiding van de varkenskwekerij. (CLL/OV)