Rookmelder voorkomt erger nadat doos speelgoed vuur vat in Otegem

De brandweer was snel ter plaatse © CL
Christophe Lefebvre

Maandagavond brak brand uit in een woning in de Otegemse Kleine Ronsestraat. Dankzij een rookmelder en een erg alerte reactie van de bewoners kon een drama worden vermeden.

De noodoproep bereikte de alarmcentrale rond 17:30 uur. De bewoners van een woning in de Kleine Ronsestraat riepen de brandweer ter hulp nadat er brand was ontstaan in hun woning. De hulpdiensten namen geen enkel risico en stuurden meteen het grote materiaal ter plaatse.

“Het gezin schrok nadat hun rookmelder in werking was getreden”, verklaarde de brandweerofficier ter plaatse. “Ze zijn meteen poolshoogte gaan nemen en merkten op dat hun bovenverdieping zich met rook aan het vullen was. In een reflex belden ze de brandweer en brachten ze zichzelf in veiligheid.”

Doos met speelgoed

Eenmaal ter plaatse hadden de hulpdiensten de situatie snel onder controle. “Daar er geen sprake was van een uitslaande woningbrand, zijn we eerst op zoek gegaan naar de bron van de rook”, pikte de officier meteen in. “Uiteindelijk vonden we een kartonnen doos, met speelgoed gevuld, die in brand was geschoten. Hoe dit kon gebeuren is op dit ogenblik een raadsel, we hebben een brandanalist gevraagd ter plaatse te komen.”

Hoewel niemand gewond raakte en de schade beperkt bleef, benadrukte de officier wel het belang van rookmelders en het snelle handelen in geval van nood. “Hier bleef de situatie beperkt maar mocht dit ‘s nachts zijn voorgevallen, in een woning zonder rookmelders dan hadden we waarschijnlijk nu een compleet ander verhaal.”

(CL)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.