Lester Demeester uit Poperinge redt man uit woningbrand in Brielen met ladder

Glasplaatser Lester Demeester kon met zijn ladder een leven redden.© TP
Glasplaatser Lester Demeester kon met zijn ladder een leven redden.© TP
Redactie KW

Twee bewoners kwamen donderdag met de schrik vrij toen hun woning in lichterlaaie stond in de dorpskern van Brielen. Een van hen zat vast op de eerste verdieping en kreeg heel wat rook binnen, maar kon met de ladder van glasplaatser Lester gered worden voor de aankomst van de brandweer.

Nog voor de brandweer ter plaatse was, passeerde de twintigjarige glasplaatser Lester Demeester uit Poperinge toevallig met zijn lichte vrachtwagen aan de woning, waar rond 11.30 uur een uitslaande brand woedde in het centrum van het Ieperse dorp Brielen.

“Ik was op weg naar een werf in Ieper en kon de rookpluim al van ver zien”, vertelt hij. “Toen ik dichter kwam, zag ik een aantal mensen vanop straat kijken naar iemand die uit het raam naar lucht hapte tussen de rook op de eerste verdieping. Er was nog geen brandweer ter plaatse en de mensen in de straat hadden niet meteen een ladder bij. Er lag een lange ladder in mijn bestelwagen (van de Poperingse Glashandel Haubourdin, red.) . Ik zette mijn wagen aan de kant, trok de ladder eruit en snelde ermee naar de gevel. Toen ik de ladder tegen het raam zette, kon de man nog op eigen kracht naar beneden komen. De brandweer kwam toegesneld toen ik alweer wegreed.”

“Ik zette mijn wagen aan de kant, trok de ladder eruit en snelde ermee naar de gevel”

De woning stond in lichterlaaie, maar Brandweer Westhoek had de brand na een half uur volledig onder controle en kon de aanpalende woningen vrijwaren. De getroffen woning is volledig uitgebrand en onbewoonbaar. Op het moment van de brand waren twee Poolse bewoners van 40 en 44 aanwezig. Eén bewoner bevond zich beneden en kon zelfstandig de woning verlaten, de andere zat boven en kon dankzij de snelle hulp van Lester langs buiten naar beneden komen. “Toen hij op de ladder stond, kon hij al even op adem komen, want er was enorm veel rook”, zegt Lester. “Op de begane grond moest hij toch even gaan zitten op het voetpad.”

School geëvacueerd

Beide bewoners werden overgebracht naar het Jan Yperman Ziekenhuis, maar konden het ziekenhuis later op de dag alweer verlaten. Omdat de brandende woning zich in de buurt bevond van de plaatselijke basisschool, werden de leerlingen geëvacueerd. “Normaal evacueren we hen naar de kerk, maar dan moesten we langs de brand. Daarom werd beslist om de kinderen te laten schuilen in bloemenwinkel ’t Viooltje”, klinkt het bij de directie. “Na drie kwartier konden ze alweer naar school. Sommige leerlingen waren wat onder de indruk, dus lieten we muziek spelen op de speelplaats.”

Waterkoker

De Veurnseweg bleef een tijdlang afgesloten tijdens de brandweerinterventie. Uit vaststellingen van een deskundige blijkt dat de brand accidenteel ontstond ter hoogte van een waterkoker.

Lester hield een klein schrammetje over aan zijn hulpactie. “Ik bleef met mijn hand ergens haperen toen ik die ladder snel wou uitschuiven, maar dat is helemaal niet erg. Als je iemand kan helpen, doe je dat gewoon.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.