Kortsluiting aan sauna oorzaak van zware woningbrand in Ingelmunster

De brandweer had de handen vol met de zware brand.©PADI foto FODI
De brandweer had de handen vol met de zware brand.©PADI foto FODI
Redactie KW

Zaterdag werd de brandweer even voor de middag opgeroepen voor een zware woningbrand in de Oostrozebekestraat in Ingelmunster.

In een kangoeroewoning ontstond er op de bovenverdieping aan of rond een sauna brand, waarna er al vlug een hevige rookontwikkeling was in de volledige woning. De bewoners konden op tijd de woning verlaten en werden door buren opgevangen.

Op de hoek van de Krekel- en de Oostrozebekestraat in Ingelmunster is al tientallen jaren het kapsalon Dorine gevestigd. Dorine en haar echtgenoot Rudy wonen in deze woning. Hun tante woont in het andere deel van het huis. In deze woning woonden nu ook tijdelijk de zoon, schoondochter en kleinkinderen van Rudy en Dorine bij, want hun nieuwbouw in de Krekelstraat is nog niet afgewerkt.

Even voor 12.00 uur gingen de rookmelders op de bovenverdieping af. Iemand ging kijken, maar door de hevige rook kon men de bovenverdieping niet meer betreden. Het Ingelmunsterse brandweerkorps kwam met zwaar materiaal ter plaatse en vroeg bijstand van het korps uit Meulebeke. “De brand is ontstaan in of rond de sauna op de bovenverdieping, vermoedelijk door een elektrisch probleem”, zegt overste Wim Decoopman van Midwest Ingelmunster.

Tijdelijk naar tweede verblijf

“De bewoners waren beneden. Ze hoorden de rookmelders afgaan en gingen naar boven kijken, maar dat lukte niet meer. Bij aankomst begonnen we aan twee kanten van de woning de brand te bestrijden. Een ploeg ging ook naar binnen om het vuur te blussen”, aldus Wim Decoopman.

De brandschade op de bovenverdieping beperkt zich tot de kamer van de sauna en ook nog een aanpalende kamer, omdat daar vermoedelijk het raam open stond en de brand zuurstof kreeg. Op de benedenverdieping is er aan de ene kant waterschade. De woning is tijdelijk onbewoonbaar.”

Een van de brandweermannen moest extra zuurstof krijgen. Burgemeester Kurt Windels kwam eveneens ter plaatse. Hij regelde opvang. Rudy en Dorine verbleven op het moment van de brand in hun tweede verblijf. Ze keerden terug om de schade op te meten, maar zullen tijdelijk terug naar hun tweede verblijf trekken.

(PADI)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten