Garagebrand slaat over op woning in Handzame, ouder echtpaar in shock naar ziekenhuis

In de garage naast de woning ontstond de brand.© JH
In de garage naast de woning ontstond de brand.© JH
Redactie KW

Een ouder echtpaar van 68 en 70 jaar is zondagmiddag tijdig uit hun brandende woning geraakt in Handzame. In de aanpalende garage was brand ontstaan, maar het vuur zocht zich snel een weg naar de woning. Het huis is onbewoonbaar. “De bewoners zijn beiden in shock en de gemeente zoekt voor hen een noodwoning”, zegt burgemeester Karolien Damman.

De brand in het huis op de hoek van de Sint-Pieterskruisstraat met de Hogestraat in Handzame bij Kortemark werd rond 14.20 uur ontdekt. De man en vrouw van 68 en 70 jaar waren op dat moment thuis. Zij huren de woning van de eigenaar die even verderop woont en ook meteen ter plaatse kwam. De brandweerposten van Kortemark en Leke met officier kwamen net als de politie en een ambulance ter plaatse. Bij hun aankomst sloegen de vlammen achteraan het huis al door het dak.

Brand begon in garage

“Bij aankomst van de brandweer situeerde de brand zich in een aanpalende garage”, zegt brandweerwoordvoerder Kristof Louagie. “De garage stond in lichterlaaie en het vuur vond overslag naar de woning. De woning raakte zwaar beschadigd en is onbewoonbaar.” De oorzaak van de brand wordt onderzocht door een branddeskundige die ter plaatse kwam. Allicht is een gestalde bromfiets in die garage, eigenlijk een soort schuur, de oorzaak. Tegen dat de brand opgemerkt werd stond de hele garage al in vuur en werd het achterste deel van het dak zwaar beschadigd.

In shock naar ziekenhuis

In het huis wonen een man en vrouw van 68 en 70 jaar. Zij gingen tijdig naar buiten. “Ze verkeerden in shock door de brand maar raakten niet gewond”, zegt burgemeester Karolien Damman van Kortemark die ter plaatse kwam. “Ze wilden liever ter plaatse blijven, maar het was toch aangewezen hen naar het ziekenhuis te laten gaan voor een medische check-up. Samen met de eigenaars en de brandweer deden we nog een rondgang in het huis.

De keuken is zwaar beschadigd door de brand. De woning is onbewoonbaar.© JH
De keuken is zwaar beschadigd door de brand. De woning is onbewoonbaar.© JH

De schade is erg groot. De garage brandde volledig uit en ook de keuken in het achterste deel is zwaar beschadigd door de brand. De woning is onbewoonbaar. Het koppel krijgt vanavond opvang bij een familielid in de regio. Dat is erg belangrijk: zo kunnen ze hun eerste emoties verwerken bij een vertrouwd gezicht. Intussen was er al overleg met de gemeente en vonden we al een noodwoning. Morgen zitten we daarover samen met de bewoners”.

Asbest vrijgekomen

Het dak van de garage bestaat uit eternietplaten en daardoor is er ook asbest vrijgekomen. Omdat er weinig wind was bleven de vrijgekomen asbestdelen achteraan de woning liggen. Vooraan werden geen resten gevonden. Naast het huis staat een nieuwbouwwoning maar anders zijn er geen directe buren. “De procedure voor asbest werd opgestart en de vervuilde kledij van de brandweer werd ter plaatse gespoeld. Daarna werd alles in een container afgevoerd”, besluit Kristof Louagie. Tijdens de interventie was de straat en het kruispunt volledig afgesloten. (JH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.