https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Buurman blust brandende woning met water uit vijver tot brandweer overneemt, bewoners gered, woning onbewoonbaar

© CL
Redactie KW

Een bejaard koppel, een thuishulp en een brandweerman werden overgebracht naar het ziekenhuis na een uitslaande brand. Die was ontstaan door een ontvlamde frietketel, in het middelste van drie aanpalende huizen. Een buurman begon meteen te blussen met zijn tuinslang. “Ik was bang van twee grote gasflessen vlakbij, en spoot honderden liters water uit mijn vijver.”

“Ik was op het einde van mijn diepe tuin onkruid aan het wieden, toen ik plots het lawaai hoorde van potten, pannen en glasscherven. Ik wist niet wat er aan de hand was en liep richting mijn achterdeur. Daar zag ik hoe een grote uitslaande brand woedde bij de buren”, getuigt Jan Vandaele (67).

Reflexmatige reactie

Hij woont in het meest linkse huis van drie woningen die aan elkaar gebouwd zijn langs de smalle Komerenstraat in de Wervikse deelgemeente Geluwe. In het middelste huis wonen een bejaarde man van 89 en een vrouw van 85.

Even voor de middag vatte hun frietpot vuur en de brand verspreidde zich razendsnel vanuit de keuken achteraan de woning.

“Toen ik het vuur zag, nam ik meteen mijn verlengkabel en pomp bij mijn vijver”, vervolgt buurman Jan.

Water uit vijver

“Nog voor de aankomst van de brandweer begon ik de vlammen te blussen met water uit de vijver, waar geen vissen in zitten. Een reflexmatige reactie. Ik heb mezelf ook natgespoten, want de hitte was enorm. Ik was bang van het smeltende plastic en twee grote gasflessen vlakbij en spoot ettelijke honderden liters water uit mijn vijver. Gelukkig was de brandweer snel ter plaatse om de bluswerken over te nemen.”

Buurman Jan Vandaele ging de vlammen te lijf.
Buurman Jan Vandaele ging de vlammen te lijf. © TP

De bejaarde bewoners raakten tijdig buiten met de hulp van de aanwezige thuishulp van 28 uit Ieper. “De vrouw is bedlegerig en werd op het gras voor de woning gelegd. De thuishulp en mijn vrouw ontfermden zich over haar”, aldus Jan.

“Voor mij was het toen nog een raadsel waar de buurman was. Ik kon alleszins niet meer naar binnen, dat was onmogelijk door de hitte.”

Onbewoonbaar

Het bejaarde koppel en de thuishulp werden ter controle overgebracht naar AZ Delta in Menen. Net als een brandweerman even later, die last had van de hitte.

Het huis is volledig onbewoonbaar. “Op het eerste gezicht heeft mijn aanpalende woning geen grote schade. Ook de woning van de andere buur bleef gespaard”, zegt Jan.

“Volgens de brandweerlieden hebben mijn eerste bluswerken toch iets uitgehaald. Had ik niets gedaan, dan zouden de drie huizen zéker zijn afgebrand. Gelukkig raakte niemand ernstig gewond. Dat blijft het belangrijkste.” (Belga/TP)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.