Beperkte schade na brand door alerte buurvrouw en brandweerman uit de straat

© (Foto CL)
© (Foto CL)
Christophe Lefebvre

Woensdagvoormiddag brak brand uit in een woning gelegen in de Paul Jansonstraat. Niemand raakte gewond en ook de schade bleef beperkt, dit dankzij een alerte buurvrouw en een brandweerman die in de straat woont.

De dag begon met het nodige tumult voor Darline Spriet, wanneer ze samen met haar 2 kinderen in allerijl haar huis moest ontvluchten. “Ik was net mijn kroost aan het klaarmaken om naar school te vertrekken, toen iemand rond 7:30 uur hard op de voordeur begon te kloppen” klinkt het met de bibber in de keel. “Het was onze overbuurvrouw en ze riep dat we meteen naar buiten moesten. Van op straat was te zien hoe een dikke rookpluim van onder de dakpannen opsteeg maar binnen in huis hadden we er nog niets van gemerkt. Ik nam meteen de kinderen bij de hand en we liepen naar buiten, terwijl we de brandweer belden. Ook onze directe buurman nam het zekere voor het onzekere en liep naar buiten.”

Later bleek dat de kachel de boosdoener was. “Daags voordien hadden we problemen met de boiler” verklaart Darline. “Geen warm water meer en dus ook geen verwarming, met dergelijke kille temperaturen ‘s morgens niet echt een ideale situatie. Iemand moest nog langs komen om te herstellen en ondertussen besloten we dan ook maar de kachel opnieuw in gebruik te nemen. Daar moet het dan ook fout zijn gelopen want om een of andere reden is de dakisolatie beginnen branden. Godzijdank dat mijn buurvrouw het heeft opgemerkt want wij waren ons van geen kwaad bewust.”

De schade bleef beperkt tot enkel de zolderkamer, mede door de koelbloedige reactie van een brandweerman. “Ik woon hier slechts enkele huizen verder” horen we. “Toen ik de melding zag binnenlopen ben ik meteen op straat gaan kijken en aan de hand van de rookpluim wist ik meteen dat het geen vals alarm was. Ik ben naar de woning gelopen, zag dat de bewoners veilig waren en ben toen het huis ingelopen. Alle ramen en deuren stonden open, waardoor er massaal zuurstof naar binnen werd getrokken. Dit kon erg snel in een uitslaande brand veranderen. Door alle ramen en deuren opnieuw dicht te trekken konden we dat vermijden.”

De toegesnelde brandweer kreeg de situatie snel onder controle, al moesten ze hiervoor de volledige dakisolatie verwijderen. “Ik ben vooral blij dat we niks mankeren” sluit Darline opgelucht af. “Al vrees ik er wel voor dat de isolatie score van de woonst flinke klappen zal hebben gekregen.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten