De woning van Hans Samoy, die in Lauwe vooral gekend is als jeugdvoorzitter van White Star, ligt vlakbij het kruispunt met de Knokbeeklaan. "Het was mijn zoon die deze namiddag alarm sloeg" klinkt het, terwijl Hans nog bekomt van de feiten. "Iets na 16 uur kwam hij thuis na een dag voetbalstage...

De woning van Hans Samoy, die in Lauwe vooral gekend is als jeugdvoorzitter van White Star, ligt vlakbij het kruispunt met de Knokbeeklaan. "Het was mijn zoon die deze namiddag alarm sloeg" klinkt het, terwijl Hans nog bekomt van de feiten. "Iets na 16 uur kwam hij thuis na een dag voetbalstage en zag hij hoe er uit onze berging heel wat rook kwam. Hij begreep erg snel dat er iets gaande was en zocht hulp bij de buren."Die buren reageerden, net zoals de zoon, erg alert. "We zagen hoe de knaap bij ons kwam aanbellen, met zijn handen zwart van het roet", horen we. "We belden meteen de hulpdiensten en gingen ook zelf poolshoogte nemen. Er bleef maar rook uit de berging komen en in een reflex duwden we de deur dicht, hopend dat dit het vuur zou gaan vertragen."De brandweer, uiterst snel ter plaatse, kreeg de situatie meteen onder controle. Volgens de officier is de bron te vinden bij een stuk elektrisch speelgoed. "Het is een hoverboard, een evenwichtsbord aangedreven door batterijen, dat is beginnen smeulen. Van een uitslaande brand was gelukkig geen sprake, al is de volledige woning wel getroffen door heel wat rook- en waterschade. Niemand raakte gewond en de woning blijft bewoonbaar."Hans reageert opgelucht. "Het valt al bij al redelijk goed mee. Ik begrijp niet goed hoe dat hoverboard in brand is kunnen vliegen, daar het niet aangesloten was op het stopcontact. Uiteindelijk ben ik vooral blij dat alles snel onder controle was en niemand gewond raakte".