Het ongeval deed zich voor toen een automobiliste vanuit de Peperstraat kwam gereden en het kruispunt wou oversteken, maar het stopbord negeerde, waardoor ze in botsing kwam met een aankomende wagen die de Albrecht Rodenbachlaan volgde in de richting van de Goethalslaan. De aankomende wagen week na de botsing naar links uit, ramde eerst nog een verkeerspaaltje op de hoek van het kruispunt en kwam uiteindelijk tot stilstand tegen de gevel.
...

Het ongeval deed zich voor toen een automobiliste vanuit de Peperstraat kwam gereden en het kruispunt wou oversteken, maar het stopbord negeerde, waardoor ze in botsing kwam met een aankomende wagen die de Albrecht Rodenbachlaan volgde in de richting van de Goethalslaan. De aankomende wagen week na de botsing naar links uit, ramde eerst nog een verkeerspaaltje op de hoek van het kruispunt en kwam uiteindelijk tot stilstand tegen de gevel. De jonge bestuurder, die met de wagen van zijn ouders onderweg was, kwam er met de schrik vanaf. De bestuurster van de andere wagen raakte gewond aan de hand en werd naar het ziekenhuis overgebracht. Later kwam ook de brandweer ter plaatse, maar die hoefde de zwaarbeschadigde gevel uiteindelijk niet te stutten. Bewoner Dirk Berteyn was op het ogenblik van het ongeval aan het werk in zijn kantoor, die net achter de voorgevel van de woning gelegen is. "Opeens was er een luide knal. Voor ik het goed en wel besefte, vlogen de brokstukken overal in het rond en werd ik met stoel en al anderhalve meter achteruit geduwd", vertelt hij. "Net op de plaats waar de wagen tegen de gevel terecht kwam (in de hoek van het kantoor, red.) zit onze kleindochter vaak te spelen terwijl ik aan het werk ben. Dat was nu gelukkig niet het geval. Ik mag er niet aan denken wat er dan zou gebeurd zijn."Bewoner Dirk Berteyn en de buurt kaartten de verkeersonveilige situatie op het kruispunt al meermaals aan bij het stadsbestuur, maar dat bleef tot op vandaag zonder gevolg. "De stopborden op het kruispunt worden vaak genegeerd, terwijl onze straat soms meer weg heeft van een snelweg. Misschien zijn snelheidsremmers of extra signalisatie al een deel van de oplossing?", suggereert hij. "Ook het feit dat op schooldagen grote aantallen jongeren voor schooltijd verzamelen op de hoek van het kruispunt, leidt vaak tot gevaarlijke situaties", geeft hij nog mee. "Door de invoering van de verschillende zones in de buurt waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt, wordt de Goethalslaan - waar 50 km per uur de toegelaten snelheid is - al te vaak gebruikt als een soort sluipweg om zich snel van de ene naar de andere kant van Heule te verplaatsen. Onze straat lijkt soms meer op een snelweg, dan op een rustige woonbuurt", getuigt een buurvrouw. (NDZ)