De brand ontstond in de chauffageruimte in het appartement van een 46-jarige man. Volgens de bovenburen was er enorme rookontwikkeling. "We lagen al in ons bed toen de politie opeens op onze deur bonkte", vertelt een dame die in het appartement op de eerste verdieping woont. "Er was wat paniek want we hadden niet meteen door wat er gebeurde, tot we de rook zagen in de gang die in...

De brand ontstond in de chauffageruimte in het appartement van een 46-jarige man. Volgens de bovenburen was er enorme rookontwikkeling. "We lagen al in ons bed toen de politie opeens op onze deur bonkte", vertelt een dame die in het appartement op de eerste verdieping woont. "Er was wat paniek want we hadden niet meteen door wat er gebeurde, tot we de rook zagen in de gang die intussen ook ons appartement binnen kwam. De brandweer was hier rond 11 uur al eens geweest omdat onze onderbuur gas had geroken. De brandweer kwam metingen doen, maar vond niets alarmerends. Een uur na hun vertrek stond het appartement hier onder in lichterlaaie. Gelukkig reageerde de politie snel. We mochten zelfs in hun voertuig schuilen."Ook Sander Depecker (29) en zijn vriendin Iris Tutwemoto (26) werden met hun zoontje Eden (3,5) uit het gebouw geëvacueerd. "De politie was hier als eerste ter plaatse", vertelt het koppel. "Pas later kwam de brandweer toe. De politie kwam ons uit ons bed halen. Uiteraard was er paniek. Vooral omdat we een zoontje van amper drie jaar hebben. De gang hing vol rook, maar we zijn door de politie en later de brandweer enorm goed opgevangen geweest. Ze brachten ons zelfs naar het ziekenhuis ter controle. We hadden wat rook binnengekregen."Ook commissaris Smits bevestig het snelle optreden van de Oostendse politie. "Onze patrouille was als eerste ter plaatse en kon meteen enkele bewoners veilig evacueren. Aangezien er nog geen duidelijke oorzaak is van de brand werd een branddeskundige aangesteld. Het onderzoek loopt volop en er werd een proces-verbaal opgesteld", aldus Smits. Niemand raakte bij de brand gewond. De brand was snel onder controle en iedereen mocht rond 4 uur terug naar huis, met uitzondering van de 46-jarige man van het appartement waar de brand ontstond. Het appartement is voorlopig onbewoonbaar. De man verblijft volgens zijn buren bij een familielid. (JRO)