Heel wat belangstelling deze morgen in de Posthoornschool in Wevelgem. In het kader van dementievriendelijk Wevelgem kreeg het vierde leerjaar les over dementie. "Alle vierde lagere klassen van Wevelgem, Gullegem en Moorsele werden uitgenodigd rond dit thema te werken", aldus schepen van Welzijn Frank Acke (CD&V). "Uiteindelijk gingen vier klassen op de uitnodiging in. In Wevelgem krijgen 600 mensen te maken met dementie. Breid je dat uit naar de familieleden dan kom je al snel tot enkele duizenden."
...

Heel wat belangstelling deze morgen in de Posthoornschool in Wevelgem. In het kader van dementievriendelijk Wevelgem kreeg het vierde leerjaar les over dementie. "Alle vierde lagere klassen van Wevelgem, Gullegem en Moorsele werden uitgenodigd rond dit thema te werken", aldus schepen van Welzijn Frank Acke (CD&V). "Uiteindelijk gingen vier klassen op de uitnodiging in. In Wevelgem krijgen 600 mensen te maken met dementie. Breid je dat uit naar de familieleden dan kom je al snel tot enkele duizenden.""Het project rond dementie pas perfect in ons leerschema", beaamt juf Katrien. "We leren hen over gezondheid, over wat gezonde voeding en wat het belang ervan is en dergelijke." "Dementie treft heel wat personen", vult juf Marion aan. "Vaak grootouders van de kinderen, maar in mijn familie is jongdementie zelfs erfelijk. We deden vooraf een enquête waarbij we peilden naar de kennis bij de kinderen over het onderwerp. Slechts eentje kon benoemen wat het was. Na het weekend blijkt dat de kinderen thuis het onderwerp besproken hadden, want maandagochtend kwamen er een leerling mij vertellen dat zijn oma de ziekte had, maar dat hij tot dan niet wist hoe dat benoemd werd."Het lespakket rond dementie verloopt in drie stappen. Vooreerst komt een ervaringsdeskundige uitleggen in de klas wat dementie is. In de Posthoornschool was dat Yessie Vanderhispaillie, ergotherapeut in woonzorgcentrum Sint-Camillus. Vervolgens gaat de juf zelf aan de slag met de verteltas, daarin steken spelletjes en beeldmateriaal rond de ziekte. Tenslotte gaat de klas op bezoek naar het woonzorgcentrum, waar ze kennis kunnen maken met demente personen.Tijdens de les leerden de kinderen spelenderwijs wat de kenmerken zijn van dementie, dat het zich ook op jonge leeftijd kan manifesteren en dat patiënten zich vaak zaken herinneren van lang geleden terwijl ze die van gisteren zijn vergeten. De hersenen zijn de motor van het lichaam. Vele functies vallen weg wanneer de hersenen je in de steek beginnen te laten. De kinderen snapten meteen waar het over ging toen de lesgever van dienst het opeten van de hersencellen vergeleek met het spelletje Pac-Man. Gedurende de les werden de kinderen voor verschillende situaties geplaatst, opdat ze zich kunnen inbeelden wat dementerenden beleven. Dat het bijvoorbeeld niet meer lukt om verschillende zaken tegelijkertijd te doen, zoals op een been staan, het alfabet opzeggen en een bal in de lucht gooien.Na afloop hadden alvast Jene Vanneste en Cis Defrancq heel wat bijgeleerd. "Toen we de enquëte moesten invullen wist ik totaal niet waarover het ging", bekent Cis. "Ik stipte lukraak de antwoorden aan. Nu snap ik het wel, door de spelletjes die we speelden." Jene herkende dan weer de symptomen van dementie bij de oma van haar vriendin. "En ik weet ondertussen dat er gaatjes in de hersenen komen zodat je vaak niet meer weet wie je bent", vertelt ze.