Dit project kadert in de door Vlaanderen ondersteunde nieuwe STEM-didactiek, een Engelstalig internationaal vierletterwoord dat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het is geen klassiek leslokaal met bord, lessenaar, tafels en stoelen, maar eigenlijk een echte werkvloer die is uitgerust met computers, allerlei machines en andere met didactisch materiaal uitgeruste zones waar leerkrachten en leerlingen samen kunnen werken.
...

Dit project kadert in de door Vlaanderen ondersteunde nieuwe STEM-didactiek, een Engelstalig internationaal vierletterwoord dat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het is geen klassiek leslokaal met bord, lessenaar, tafels en stoelen, maar eigenlijk een echte werkvloer die is uitgerust met computers, allerlei machines en andere met didactisch materiaal uitgeruste zones waar leerkrachten en leerlingen samen kunnen werken.De naam van het nieuwe lokaal: FabLab, bedacht door leerling Evy Van Hove van het eerste jaar. Ze kreeg daarvoor ook een mooie prijs. Burgemeester Kurt Vanryckeghem en de schepenen en raadsleden openden officieel de nieuwe infrastructuur. "Het lokaal Techniek is onderverdeeld in vier verschillende zones", schetst Rik Desmet van het directieteam. "Er is een zone voor alles wat met IT te maken heeft, een zone om te experimenteren, een zone voor overleg en een zone voor de fabricage, de doe-zone waarin alles wat de leerlingen in de andere zones leerden kunnen omzetten in de praktijk. Op die manier worden ze direct voorbereid op wat kan komen in de volgende jaren. Zij maken kennis met diverse aspecten van het technologisch onderwijs anno 2018 en kunnen op basis daarvan kiezen welke richting ze verder uit willen. Eigenlijk is in het FabLab de klassieke schoolbank nu de echte werkplek of werkplaats geworden, uitgerust met de modernste werk- en didactische middelen."Door die nieuwe, volgens de STEM-principes ondersteunde aanpak voert het VTI vanaf 1 september het zogenaamde duaal leren in, vooral voor de richtingen Elektrotechnicus Duaal en Lasssen-Constructie Duaal. De twaalfjarigen leren meteen de praktijk van de vakken aan, op basis van de theorie. Voor Elektrotechnicus Duaal gaat het over een opleiding van een jaar, eigenlijk een zevende specialisatiejaar BSO om zowel het diploma secundair onderwijs als het studiegetuigschrift van het zevende jaar te behalen.Lassen-Constructie Duaal is dan weer een tweejarige opleiding in de derde graad BSO, waarbij iedere geslaagde leerling op het einde van het jaar de nodige kwalificatie krijgt. Beide opleidingen zijn direct gefocust op de arbeidsmarkt. In dat project stappen meteen ook enkele bedrijven mee uit de regio die met het VTI zullen samenwerken: Abutriek, Agristo, Balta, DB-Engineering, Electra Contractors, Nyobe, Unilin, Ursa, GDW, Trislot, Stas, Hafibo en Callens & EMK.(DJW)