VTI Roeselare laureaat scholenwedstrijd Sanitair en Verwarming

© De laureaten van VTI Roeselare. (Foto Facebook)
Redactie KW

Het VTI van Roeselare heeft de negende editie van de scholenwedstrijd Sanitair en Verwarming gewonnen. De school won een waardebon van 550 euro en mag het bord ‘laureaat scholenwedstrijd Sanitair en Verwarming’ uithangen aan hun school.

De installateurs sanitair en centrale verwarming hebben het al jaren moeilijk om hun vacatures in te vullen. Ook in de huidige economische crisistijd blijven de installateurs nood hebben aan geschoolde arbeidskrachten voor hun sector. De afdeling Sanitair-Verwarming van de Confederatie Bouw West-Vlaanderen is zich terdege bewust van de problematiek en promoot het beroep van installateur sanitair-CV al een aantal jaren via een unieke scholenwedstrijd. Er moeten meer jongeren de weg vinden naar de technische school en dan vooral naar de opleiding tot installateur.

Voor de negende maal organiseerde de Confederatie Bouw West?Vlaanderen een unieke provinciale scholenwedstrijd, een proef voor de West-Vlaamse technische scholen met een afdeling installateur sanitair-CV.

Synergie tussen onderwijs en industrie

Bij de scholenwedstrijd staat de samenwerking tussen school en ondernemingswereld centraal. Het contact tussen de installateurs met de scholen is essentieel. Via deze wedstrijd heeft het bestuur van onze vereniging een goed contact met de afdelingen sanitair-cv van de scholen. Bij de evaluaties in de scholen geven zij graag hun praktische kennis door aan de leerkrachten en leerlingen.

We hebben tevens gemerkt dat er ook, mede als gevolg van de scholenwedstrijd, een goed contact is tussen de scholen onderling. De leerkrachten overleggen met elkaar, van een heuse “strijd” om laureaat te worden is niet meteen sprake, wat ook niet de bedoeling van de wedstrijd is. We willen voornamelijk dat de scholen een praktijkgerichte installatie kunnen maken, waarbij telkens een aantal speciale regels van de kunst opgezocht en toegepast moeten worden.

Om de installaties te kunnen verwezenlijken, krijgt elke school alle nodige materialen (toestellen, leidingen, beugels, kranen…) gratis ter beschikking van hun peter-groothandelaar. Zes groothandelaars (Claeys-Verhelst, Desco, Florisan, Sanicomfort, Sax en Van Marcke) krijgen hiervoor elk het peterschap over een school. Naast de peter-groothandelaars mag de organisatie ook rekenen op de financiële steun van haar sponsors.

Theorie omzetten in de praktijk

Bij de wedstrijd moet elke school – in teamverband – een installatie met diverse toestellen en leidingen monteren. Op die manier kan de theorie omgezet worden in de praktijk.

In het begin van het schooljaar kregen de zes West-Vlaamse scholen de opdracht om een vooropgestelde installatie te monteren op een grote verticale wand. Ook dit jaar was er een gedeelte sanitair en een gedeelte verwarming:

sanitair: uitvoeren van een installatie met aansluiting van lavabo met mengkraan met handsproeier, toilet, waterverzachter, waterverwarmer (doorstromer) en buitendienstkraan – met leidingen in PE, PPR, PVC en te solderen Cu;

verwarming: uitvoeren van een installatie met aansluiting van condensatieketel 25 kW met thermostaat en buitenvoeler, boiler, en twee radiatoren – met leidingen in te solderen koper.

Het aspect ‘keuring van een sanitaire binneninstallatie’ met bijhorend officieel proces-verbaal werd eveneens opgenomen in de puntentelling. Op deze wijze wordt aandacht geschonken aan het behouden van de drinkwaterkwaliteit en dit nog voor de toekomstige installateurs het werkveld betreden.

De sanitaire installatie werd aangesloten op een pomp met recuperatiebak van het water, zodat alles ook echt kon getest worden.

Projectdossier

Tegen begin maart moesten de leerlingen een projectdossier opmaken. In de opdrachttekening waren een aantal verbindingen of te plaatsen toestellen verborgen. De school moest de ontbrekende gegevens opzoeken en toelichten in hun projectdossier.

Tijdens een korte tussenevaluatie in de loop van het schooljaar werd een eerste keer de theoretische kennis van de leerlingen getest aan de hand van een aantal mondelinge vragen.

In mei kwam de vakjury – installateurs van het inrichtend comité – langs in elke school om de uitgevoerde installatie grondig te controleren. Bij de beoordeling werd de installatie onder druk geplaatst, zodoende te controleren of er eventueel lekken in de leidingen waren, of de verbindingen en lassen goed uitgevoerd werden…

Naast de praktische realisatie van de installatie moesten de leerlingen hun kennis ook bewijzen via 20 meerkeuzevragen en tien mondelinge vragen. Tenslotte werd gevraagd aan de leerlingen om een korte praktische proef uit te voeren, nl. koper, PVC en PPR verwerken en een dubbele syfon en badkraan correct monteren.

Op elk van deze onderdelen van de evaluaties heeft de vakjury punten toegekend aan de deelnemende scholen.

Resultaten van de negende editie

Na de eindevaluaties was de vakjury tevreden over de resultaten. Elke school heeft met hun leerlingenteam weer mooi werk geleverd en mooie installaties verwezenlijkt. Alle scholen behaalden immers minstens 83 %.

Tijdens de prijsuitreiking op 13 juni in het seminariecentrum B’aula van de Confederatie Bouw in Kortrijk werden de resultaten bekendgemaakt. Alle deelnemende scholen kregen een waardebon overhandigd, waarmee zij nieuwe materialen voor hun afdeling sanitair-cv kunnen aankopen bij de steunende groothandelaars. Dit jaar werd een totale prijzenpot van 2.600 EUR uitgereikt aan de scholen.

VTI Roeselare laureaat

VTI Roeselare kwam als laureaat uit de bus met 89,4 %. Naast de waardebon van 550 euro mogen ze ook officieel het bord ‘laureaat Sanitair en verwarming’ uithangen aan hun school. De leerlingen van de school kregen bovendien een gratis jaarabonnement op de vakbladen De Onderneming en ICS-Magazine. De gedeelde tweede plaats was weggelegd voor VTI Ieper en VTI Zeebrugge. Zij behaalden 88,9 % en mogen elk naar huis met een waardebon van 500 euro. VTI Kortrijk, VTI Oostende en VTI Waregem tot slot kregen een waardebon van elk 350 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier