"Het doel is om iedereen - van de kleinste kleuters tot onze zesdeklassers uit alle afdelingen - op een aangename, leerrijke en uitdagende manier in contact te brengen met techniek en wetenschap." Directeur Jan Vanwijnsberghe vat het bijzondere STEM-project in de kleuterafdeling aan de Hulstsestraat vlot samen. "Probleemoplossend denken door effectief met problemen geconfronteerd te worden, dat is de essentie van onze Steamboot. Ik vergelijk het graag met een glijbaan in het zwembad. De eerste die glijdt, voelt dat het wat stroef gaat. De tweede die passeert, zal al snel doorhebben dat je best eerst wat water naar beneden laat gaan....

"Het doel is om iedereen - van de kleinste kleuters tot onze zesdeklassers uit alle afdelingen - op een aangename, leerrijke en uitdagende manier in contact te brengen met techniek en wetenschap." Directeur Jan Vanwijnsberghe vat het bijzondere STEM-project in de kleuterafdeling aan de Hulstsestraat vlot samen. "Probleemoplossend denken door effectief met problemen geconfronteerd te worden, dat is de essentie van onze Steamboot. Ik vergelijk het graag met een glijbaan in het zwembad. De eerste die glijdt, voelt dat het wat stroef gaat. De tweede die passeert, zal al snel doorhebben dat je best eerst wat water naar beneden laat gaan. Door samen te werken, samen na te denken en vooral uit te proberen komen onze kleuters en leerlingen tot de oplossing. Tegelijk bereiden we de kinderen ook voor op het middelbaar, waar de STEM-klassen en -opleidingen almaar populairder en succesvoller worden."Concreet werd een klaslokaal van een van de kleuterafdelingen van de Vrije Scholen Kuurne omgetoverd tot STEM-lokaal. "Wij hebben daar heel bewust de A van Art nog aan toegevoegd", aldus directeur Vanwijnsberghe verder. "Ook de kunsten, het creatieve maakt deel uit van dit denk- en groeiproces." Nog voor het einde van het jaar mogen alle klassen van de verschillende afdelingen, zowel kleuters als lagereschoolkinderen, er een voor- of namiddag langskomen. Daarnaast zijn er ook verhuisbare dozen voorzien die tot in de klas zelf kunnen komen. "Heel veel ouders, maar ook bedrijven hebben hun steentje bijgedragen aan het welslagen van dit project. En dankzij middelen van de Provincie West-Vlaanderen kunnen we onze juf Julie inschakelen als STEM-coach." De Provincie maakte maar liefst 20.000 euro vrij voor het project van de Vrije Scholen.Juf Julie Desloovere stond eerder in het derde kleuter in verschillende afdelingen van de Vrije Scholen. "De interesse in de wetenschappen was er bij mij altijd al", vertelt ze. "De voorbije jaren pikte ik dan ook gretig opleidingen en bijscholingen in het kader van STEM mee. Mijn rol zie ik eigenlijk een beetje tweeledig. Enerzijds ben ik er om het materiaal te voorzien en activiteiten voor te bereiden, anderzijds ben ik er als begeleider tijdens de STEM-lessen zelf, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten. Ook voor hen is dit vaak nieuw."Het bijzondere aan de Steamboot is dat het niveau en de inhoud vlot aan het publiek wordt aangepast. "Stel dat de jongens en meisjes van het derde leerjaar het in de lessen over het weer hebben, dan kunnen we hier bijvoorbeeld een weerstation in elkaar leren steken. De STEM-klas heeft dus altijd een verband met de leerstof. Het zijn allemaal nuttige vaardigheden die de kinderen samen onder de knie leren krijgen."En wat de kleuters en leerlingen leren, blijft ook absoluut niet binnen de klasmuren. "Hier komen de kinderen ook in contact met andere afdelingen van de Vrije Scholen. Dat contact op zich is in mijn ogen al heel waardevol. Bovendien plannen we op het einde van het schooljaar een groot toonmoment, hier in de Hulstsestraat", aldus directeur Jan nog. "We willen onze STEM-werking ook naar buiten brengen. Naar de mensen van de wijk Spijker en Schardauw hier vlakbij bijvoorbeeld."(OV)