"Ons leerlingenaantal neemt constant toe en daardoor zitten we met leeftijdsgroepen tussen de 28 en 33 leerlingen per klas. Dat is net niet groot genoeg om te splitsen in twee groepen en daarom hebben we gekozen voor co-teaching", vertelt directeur Jeroen Desender. "Dit is een formule die het mogelijk maakt om grote groepen in éé...

"Ons leerlingenaantal neemt constant toe en daardoor zitten we met leeftijdsgroepen tussen de 28 en 33 leerlingen per klas. Dat is net niet groot genoeg om te splitsen in twee groepen en daarom hebben we gekozen voor co-teaching", vertelt directeur Jeroen Desender. "Dit is een formule die het mogelijk maakt om grote groepen in één lokaal les te geven, maar wel met twee leerkrachten. Het is niet zo dat de leerlingen alle lessen van twee leerkrachten krijgen, want bepaalde onderdelen kunnen met de groep door één leerkracht worden gegeven. Bijvoorbeeld een verhaal vertellen, dat kan één leerkracht doen voor de hele groep.""Om daarentegen nieuwe leerstof aan te brengen zoals wiskunde, is het makkelijker om de groep op te splitsen, met als gevolg dat er twee groepen van 15 leerlingen ontstaan", gaat Desender verder. "In 2015 hadden we al een lokaal omgevormd voor de leerlingen van het eerste leerjaar. Het tweede leerjaar zit voorlopig in twee paviljoenklassen waartussen we een houten schot hebben gemaakt en het zo makkelijk wordt om van klas te wisselen. Nu maakten we van twee lokalen één groot lokaal van 140 m²."Daarmee houdt het niet op, de basisschool van Houthulst heeft ook voor de toekomst nog grote plannen. "Voor het vijfde leerjaar willen we in het voorjaar van 2020 nog een lokaal maken en tegen 2021 voorzien we een volledige nieuwbouw. Het gebouw dat langs de achterste zijde van de speelplaats staat, moet plaats ruimen. Daar zouden twee grote klassen en een nieuwe turnzaal met kleedkamers en een aantal kleuterklassen moeten komen", besluit directeur Desender. (ACK)