Elke leerling uit het Technisch Secundair Onderwijs moet een zogenaamde Geïntegreerde Proef (GIP) maken. Daarmee bewijst hij/zij alle competenties verworven te hebben en ook te kunnen toepassen op een concreet project. Onder de verschillende werkstukken zitten heel wat interessante projecten die volgens Howest best wel eens in de kijker mogen gezet worden. Daarom organiseert de hogeschool dit jaar voor de derde keer de GIP-awards. De wedstrijd wint elk jaar aan populariteit. Dit jaar namen 90 eindwerken uit alle Vlaamse provincies deel.
...

Elke leerling uit het Technisch Secundair Onderwijs moet een zogenaamde Geïntegreerde Proef (GIP) maken. Daarmee bewijst hij/zij alle competenties verworven te hebben en ook te kunnen toepassen op een concreet project. Onder de verschillende werkstukken zitten heel wat interessante projecten die volgens Howest best wel eens in de kijker mogen gezet worden. Daarom organiseert de hogeschool dit jaar voor de derde keer de GIP-awards. De wedstrijd wint elk jaar aan populariteit. Dit jaar namen 90 eindwerken uit alle Vlaamse provincies deel.De GIP-awards worden toegekend in een viertal categorieën: ICT, Design, Energy en Engineering. Daarnaast wordt er tot slot ook een Young Researcher Award uitgereikt. Tijdens de prijsuitreiking in het vernieuwde Industrial Design Center bij Howest Kortrijk werden de verschillende winnaars bekend gemaakt. Naast eeuwige roem ontvangen de winnaars telkens een luxe Arduinoset en eentoegangsticket tot Technopolis. Maar ook hun school deelt in de prijzen met bijvoorbeeld het winnen van een iPad of een Oculus.CategorieICT: Sander Verfaillie, Gilles Baele en Tieman Lambert, leerlingen Elektronica en Elektriciteit aan het VTI van Tielt. Deze leerlingen ontwikkelden Smart Products voor healthy Ageing. Ze omschrijven hun project als een eigen versie van een FitBit. Ze gebruiken een hartslag-,temperatuur en stappenteller die waarden opnemen en die vervolgens sturen naar een database op een Raspberry Pi. Het project liep in samenwerking met Adagio residenties teTielt.CategorieDesign: Jesse Geerts, leerling publiciteitsgrafiek aan de Talentenschool Turnhout Campus Zenit. Jesse zette een totaal nieuwe branding op voor gezonde voeding. Hij creëerde niet alleen een geanimeerd logo, maar bijvoorbeeld ook een verpakking voor een fictief merk van natuurlijke chips. Alles werd zorgvuldig vastgelegd in een professioneel huisstijlhandboek.CategorieEnergy: Axel Hendrickx, Lucas Hooft en William Pietermans, leerlingen industriële wetenschappen het Don Bosco Hoboken. De leerlingen uit Hoboken beschrijven hun project als volgt: "In een wereld van massaconsumptie en overbevolking in de steden onderzoeken wij hoe het telen van gewassen efficiënter en dichter bij de mensen kan. Hiervoor wilden we onderzoeken welke omgevingsfactoren de groei van planten versnellen. We hebben dit niet onderzocht in een klassieke plantenbak of serre, maar zijn vanuit het concept van "Vertical forests" een volautomatische serre gaan ontwikkelen die tegen de gevel van een huis hangt en met 1 simpele druk op de knop voor het raam verschijnt."CategorieEngineering: Robbe Gaeremynck en Beau Debruyne, leerlingen Industriële Wetenschappen aan het VTI Waregem Robbe en Beau onderzochten de principes en systemen die zelfrijdende auto's mogelijk maken. Om ze vervolgens zelf om te zetten in een schaalmodel van een auto die op basis van artificiële intelligentie op eigen houtje tussen twee lijnen kan rijden.Tot slot werden twee leerlingen bekroond met de Young Researcher Award.Deze Young Researcher Award wil leerlingen bekronen die binnen het ASO hun onderzoekscompetenties sterk en succesvol hebben ontwikkeld.Die eer viel Manon Delobelle, Stan Claerhout en Astrid Libbrecht van Don Bosco Kortrijk te beurt.Manon, Stan en Astrid gingen aan de slag op een opdracht voor het bedrijf ScioTeq. Ze ontwierpen een overbreng-mechanisme dat een knop kan indrukken aan de hand van een servomotor. Bij een indrukking wordt het scherm opgelicht en registreert de lichtsensor die indrukking.