Evert Vanneste uit Geluwe, communicatieverantwoordelijke en An Callens uit Ieper, ontworpen het spel. An en Kaat Verhegen uit Brugge, beiden van de onderzoeksgroep voeding zorgden voor de leerkrachten voor een kant- en klare leermodule die bij het spel hoort. "De leermodule werd gemaak...

Evert Vanneste uit Geluwe, communicatieverantwoordelijke en An Callens uit Ieper, ontworpen het spel. An en Kaat Verhegen uit Brugge, beiden van de onderzoeksgroep voeding zorgden voor de leerkrachten voor een kant- en klare leermodule die bij het spel hoort. "De leermodule werd gemaakt voor twee lesuren. Hoe beter de leerlingen opletten, hoe beter ze het spel 'Save Our Planet' kunnen spelen", stelt Kaat."We zien dat de problemen met het klimaat leven bij de jongeren. Zij zijn onze toekomst en zij zullen er iets moeten aan doen. Spelenderwijs kunnen we met het spel kennis over biomassa die gebruikt wordt voor bio-economie overbrengen. De jongeren moeten een basiskennis krijgen over bijvoorbeeld het broeikaseffect en grondstoffentekorten. Eer ze iets aan het klimaat kunnen doen moeten ze de noden snappen."Het spel werd zowel in het Nederlands als in het Engels ontworpen voor jongeren vanaf 16 jaar. "Zij staan op het punt om echt na te denken over hun toekomst", aldus An. "Er zijn ondertussen al 200 spelen gereserveerd. De scholen moeten er niet voor betalen. Het spel maakt deel uit van het Europees project Bioboost en wordt deels gefinancierd door Europa. Het werd ontwikkeld door Vives in samenwerking met onder meer Inagro en ILVO, maar er waren ook partners uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk.Het spel werd donderdag voorgesteld aan zesdejaarsleerlingen van PTI campus Techniek en Design in Kortrijk.(EDB)