Veroniek Engelbrecht (38) woont met haar zoontje en dochtertje in De Panne. Al van kindsbeen af wou ze juf worden. Als leidster bij de scouts in Koksijde werkte ze vaak samen met kinderen en jongeren. Ze deed vrijwilligerswerk in Italië en Bolivia en was animator tijdens taalkampen. In Leuven behaalde ze de diploma's Germaanse Taal- en Letterkunde en Sociale en Culturele Antropologie. "Na mijn studies gaf ik een jaar les aan anderstalige volwassenen bij Cervo-Go in De Panne en ik deed ook een jaar vrijwilligerswerk in Bolivia. Achteraf werkte ik bij Wegwijzer Reisinfo en ging opnieuw aan de slag bij Cervo-Go als leerkracht...

Veroniek Engelbrecht (38) woont met haar zoontje en dochtertje in De Panne. Al van kindsbeen af wou ze juf worden. Als leidster bij de scouts in Koksijde werkte ze vaak samen met kinderen en jongeren. Ze deed vrijwilligerswerk in Italië en Bolivia en was animator tijdens taalkampen. In Leuven behaalde ze de diploma's Germaanse Taal- en Letterkunde en Sociale en Culturele Antropologie. "Na mijn studies gaf ik een jaar les aan anderstalige volwassenen bij Cervo-Go in De Panne en ik deed ook een jaar vrijwilligerswerk in Bolivia. Achteraf werkte ik bij Wegwijzer Reisinfo en ging opnieuw aan de slag bij Cervo-Go als leerkracht. Ook bij SOM werd ik docent en educatief medewerker. Ik gaf inburgeringscursussen aan mensen uit de hele wereld. Dat waren boeiende ervaringen", weet Veroniek te vertellen.Toch startte ze in 2009 in het college in Veurne als leerkracht Engels en Nederlands. "Later gaf ik ook psychologie, journalistiek, media en zelfs Spaans. Ik gaf vooral les in de tweede en derde graad en was een aantal jaar klastitularis. Voor de derde graad was ik ook leerlingenbegeleider voor leerlingen met socio-emotionele problemen en begeleidde ook hoogbegaafde leerlingen tijdens diverse projecten. Tijdens de voorbije jaren volgde ik dan een aantal opleidingen zoals het postgraduaat inspirerend coachen en ook DHOS, waarbij ik in veel basisscholen kwam. Vooral deze opleidingen hebben me meer en meer in de richting van beleid geduwd met vooral interesse voor het basisonderwijs. Zo solliciteerde ik voor deze directiefunctie bij De Kastanje. Hier kan ik mijn interesse voor beleid en het basisonderwijs combineren", geeft Veroniek een relaas van haar rijke opleiding.Niettegenstaande ze geen ervaring heeft als leerkracht in het basisonderwijs, krijgt ze nu de kans om als directeur aan de slag te gaan. Zij is ervan overtuigd dat een leerkracht nog altijd even goed opgeleid is als vroeger, maar wel anders, omdat de eindtermen binnen het onderwijs ook geëvolueerd zijn. "Wat wij vroeger op de lagere school leerden, komt nu niet meer aan bod. Het accent ligt niet meer enkel op samen leren, maar ook op samen leven. Kennis van de leerstof stond vroeger immers veel centraler in het onderwijs. Ik ben ervan overtuigd dat leerkrachten nog altijd goed zijn in hun vak en hun job nog altijd graag uitoefenen. Zowel leerkrachten als leerlingen moeten voldoende steun krijgen. Ook ikzelf als directie krijg volop de steun van de scholengroep en van heel wat medewerkers zodat ik meer tijd kan besteden aan het pedagogisch project op school. Ik geloof dan ook nog altijd in de kracht en de warmte van kleine scholen", aldus Veroniek die dan ook graag als directrice in een kleinere basisschool van start ging. "De kans om elkaar beter te leren kennen, is er immers groter. In kleinere scholen moet men creatief zijn en flexibel met klascombinaties. Graadsklassen hebben immers het voordeel dat men makkelijker kan inspelen op de leerbehoeften en leerkrachten doen aan co-teaching. Dit alles vraagt van de leerkrachten natuurlijk heel wat overleg en creativiteit, en ik bewonder dan ook hun inzet daarvoor", besluit Veroniek Engelbrecht.(PC)