Wat zijn de voornaamste aanpassingen in de Veldschool?
...

Wat zijn de voornaamste aanpassingen in de Veldschool?"Waar de kinderen voor de pandemie vrij konden spelen waar ze maar wilden, is de speelplaats nu in blokken verdeeld: een stukje bos, een stukje grasveld, een stukje zandbak en twee stukken speelplaats. Ook het familiale karakter van de school moet even wijken want we mogen momenteel geen ouders meer toelaten op de speelplaats of in de gebouwen." Wat verwacht je op de eerste schooldag?"Ik verwacht veel blije gezichten te zien. Kinderen die gelukkig zijn om na al die tijd eindelijk hun vrienden terug te zien. Anderzijds verwacht ik ook wat onwennigheid. Het naar school gaan, wordt plots heel anders en de kinderen zullen wat tijd nodig hebben om aan deze nieuwe situatie te wennen. Met angst houden we ook rekening. Na wekenlang in hun kot te moeten blijven, worden leerlingen en leerkrachten plots weer in grotere aantallen met elkaar in contact gebracht. Maar ik ben ervan overtuigd dat onze leerkrachten er alles zullen aan doen om die angst in goede banen te leiden."De natuurlijke speelplaats met zoveel ruimte is voor jullie school in deze omstandigheden een troef. Hoe heb je deze geïntegreerd in het opstartplan?"De kinderen kunnen nog steeds in het bos, op het veldje, in de zandbak en in het go-cartpark spelen. De accommodatie zorgt ervoor dat we bij mooi weer heel gemakkelijk naar buiten kunnen trekken. De speelplaats is groot, gevarieerd en bevat veel natuurelementen. Op die manier kunnen kinderen op een veilige manier buiten vertoeven. Studies toonden al meermaals aan dat kinderen in de vrije natuur heel wat dingen spelend kunnen leren. Verder is een spontaan contact met de natuurmaterialen bevorderlijk voor hun algemeen welzijn, emotionele en sociale ontwikkeling en gezondheid." (KB)