Uitbreiding van buitengewoon onderwijs in De Pinker en De Ast

Directeur Peter Van Damme van De Pinker (links) en directeur Jan Seys van De Ast zijn trots op de uitbreiding van het Bu.S.O. in de regio. © Foto MD
Redactie KW

Vanaf september kunnen leerlingen met autisme en leerlingen met gedrags-en emotionele problemen terecht in eigen regio. Bu.S.O De Pinker en Bu.S.O De Ast uit Poperinge breiden vanaf dan hun aanbod uit en bieden sterke onderwijskansen aan complexe jongeren door een doorgedreven expertise, doorzetting en stevige samenwerking.

Het secundair onderwijs staat op een kantelpunt door de invoer van de brede eerste graad. Het buitengewoon onderwijs is in volle evolutie. Bu.S.O De Pinker (De Lovie) en Bu.S.O De Ast (VTI) nemen initiatief om ook complexe jongeren een degelijk onderwijsaanbod te bieden en in te spelen op nieuwe noden in de regio. Samen willen ze de huidige en de toekomstige uitdagingen van en voor het buitengewoon onderwijs in de regio opnemen.

Jan Seys, directeur van De Ast is opgetogen met de uitbreiding. “Bu.S.O. De Ast organiseert naast het basisaanbod en type 9 in opleidingsvorm 3 (voorbereiding op reguliere tewerkstelling) ook onderwijs voor jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen (type 3). Deze nieuwe werking, die ingang vindt vanaf september 2016, zal uitgebouwd worden binnen de bestaande werking van opleidingsvorm 3. Wel zullen deze leerlingen beroep kunnen doen op een permanente time-out binnen de schoolwerking van De Ast.”

“In Bu.S.O. De Pinker organiseren we naast type 2 (voor leerlingen met een verstandelijke beperking) en type 3 ook onderwijs type 9 (hoofdkenmerk autisme) binnen onze bestaande opleidingsvormen 1 en 2”, gaat Peter Van Damme, directeur van De Pinker verder. “De leerlingen met autisme die later zullen kunnen aansluiten bij een maatwerkbedrijf (voor OV 2-leerlingen) of bij een ondersteunende leefcontext (voor OV 1- leerlingen) zullen begeleid worden in één van de drie bestaande entiteiten van De Pinker (Spalier op het kasteeldomein, Kwadrant en 3weg in Poperinge). De keuze voor een welbepaalde entiteit zal tot stand komen in nauw overleg met de leerling zelf, de ouders en het verwijzende CLB.”

Beide scholen werken samen met het time-outproject ‘TOPOP’ op momenten waar leerlingen even nood hebben aan een tijdelijk zijtraject. Samen met MFC De Lovie zoeken ze naar passende ondersteuning bij zeer specifieke ondersteuningsbehoeftes van leerlingen of bij complexe problematieken.

Voor meer info: www.deast.be of www.depinker.be (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier