Door Nicolas Verhaeghe
...

Door Nicolas VerhaegheDe leerlingen van de derde graad kiezen of maken zelf hun eigen producten of diensten en vervolgens beheren ze hun Vlajo mini-onderneming volgens de regels van de kunst. "Van het brainstormen naar missie en doel, marktonderzoek doen en het productaanbod bepalen, startkapitaal verzamelen, een eigen businessplan uitschrijven, verkoopmomenten organiseren, aandeelhoudersvergaderingen organiseren en zoveel meer. Dat werd voor hen de voorbije maanden dé stevige boterham om te verorberen", lacht Hans Moors, de begeleidende leerkracht. "Zo ervaren ze het beheren van een eigen bedrijf net zoals het er in het echte bedrijfsleven aan toe gaat, maar dan op jongerenschaal. Voor de leerlingen is een mini-onderneming een leerproces in zelfstandig werken, communicatie, samenwerken en het opnemen van verantwoordelijkheid."Dit jaar was er de vriendschappelijke strijd tussen Si-Natura en WUK?!. Si-Natura bestaat uit acht leerlingen die de schoonheid van Moeder Natuur graag zou willen bewaren en liefst zolang mogelijk. "Si-Natura staat voor duurzame en ecologische producten. Wij verkopen onder meer powerbanks die op zonne-energie werken, kleurrijke bamboesokken, bamboegeschenksets en groeipotloden. Aan elke nieuwe klant wordt zijn of haar handtekening gevraagd. Deze handtekening staat voor een aanplanting van een boom in Menen. Dat gebeurt in samenwerking met het stadsbestuur", vertelt Laura Huyghe. De focus op het ecologische en duurzame aspect is gelegd. "Wij zijn vertrokken vanuit de idee dat wij iets willen doen aan het plastic in de zee. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar producten die écht volledig gerecycleerd kunnen worden. We willen niet alleen voor een propere oceaan, maar ook voor een duurzame en groenere wereld zorgen. Tijdens onze zoektocht naar een naam zijn er verschillende ideeën uit de bus gekomen. Het woord si, dat ja betekent in het Spaans, kwam prominent naar voren. Daarna vonden we nog een woord dat het ecologische aspect wilde uitdrukken. En zo werd de naam Si-Natura gevormd", aldus Dounia Ben Seddik. De mini-onderneming WUK?! staat voor West Vlaamse Uitdrukkingen van Kwaliteit. Deze zeven man sterke mini-onderneming bedrukt voorwerpen en textiel, zoals T-shirts, truien, toiletzakken, kaarspotjes, geurstokjes, enzovoort met West-Vlaamse quotes of met een persoonlijke bedrukking naar keuze."Wij kozen voor de kleurencombinatie grijs en blauw, omdat blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Grijs wordt gezien als een algemeen verfijnde kleur. Dat willen we doortrekken in onze mini-onderneming zelf. Communicatie is zeer belangrijk vanuit de klant, maar ook tussen de aandeelhouders zelf", vertelt Laendon Carly. Merchandise met daarop West-Vlaamse uitdrukkingen zou de mensen moeten aanspreken. "Onze producten hebben een emotionele waarde want doordat wij werken met West-Vlaamse quotes zijn mensen aangetrokken door het plezierige aspect ervan", aldus Bieke Leenknegt.Deze mini-ondernemingen stonden open voor alle leerlingen, ook voor leerlingen uit niet-economische richtingen. "Het klas- en richtingoverstijgend samenwerken is daar een meerwaarde van. Als startende ondernemer stop je veel energie in jouw bedrijfje, maar daar word je ook voor beloond met een leerrijke ervaring in het bedrijfsleven. Dit is een unieke en een uitgelezen kans voor de leerlingen om het klappen van de zweep te voelen in de ondernemingswereld", besluit Hans Moors.