Er zijn grote noden in het buitengewoon onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lanceert een drietrapsraket die perspectief moet geven aan kwetsbare leerlingen en hun ouders. Ten eerste is er jaarlijks 30 miljoen euro extra voorzien voor de zorgtijdgarantie, zodat er extra ondersteuning komt in klassen.
...

Er zijn grote noden in het buitengewoon onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lanceert een drietrapsraket die perspectief moet geven aan kwetsbare leerlingen en hun ouders. Ten eerste is er jaarlijks 30 miljoen euro extra voorzien voor de zorgtijdgarantie, zodat er extra ondersteuning komt in klassen. Ten tweede worden er op korte termijn dringende capaciteitsmaatregelen genomen, met huursubsidies of met tijdelijke infrastructuur voor het buitengewoon onderwijs. Ten derde wordt er ook op lange termijn geïnvesteerd in infrastructuur en extra capaciteit. Een deel van de extra capaciteitsmiddelen voor het onderwijs is nu voor het eerst specifiek voorbehouden voor het buitengewoon onderwijs. Het gaat om ruim 7 miljoen euro.Er zijn nu 7 bouwprojecten geselecteerd die samen 259 extra plaatsen zullen opleveren voor het buitengewoon basisonderwijs. Het gaat voornamelijk om extra plaatsen voor kinderen met een autismespectrumstoornis. De projecten werden geselecteerd door het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) en door de Raad van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Het gaat om vier projecten in de provincie Antwerpen, twee projecten in Oost-Vlaanderen en een project in West-Vlaanderen. De scholen hebben hun plannen al klaar en kunnen nu onmiddellijk aan de slag, met de bedoeling om de bijkomende plaatsen snel te realiseren."Ik besef dat dit maar beperkt een oplossing is voor de grote noden die er zijn in het buitengewoon onderwijs", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. "We zijn bezig aan een inhaalbeweging voor de meest kwetsbaren.""Elk kind met speciale zorgnoden moet terechtkunnen in het buitengewoon onderwijs. In de nieuwe capaciteitsmonitor worden de noden in het buitengewoon onderwijs ook in kaart gebracht. Zo kunnen we ook in de toekomst de capaciteitsmiddelen heel gericht inzetten."