Studenten zoeken oplossingen voor voedingsindustrie tijdens 5de editie Agro Food

© Koen Kerkaert
Redactie KW

Na een innovatie- en creativiteitsmarathon van 95 hogeschoolstudenten, kwam een vijfkoppig team, dat een nieuwe marketingaanpak voor de firma Meet & More uitwerkte, als laureaat uit de bus. Deze case-studie vond plaats in het Huis van de Voeding in Roeselare.

“De jongeren ontdekken tijdens deze tien uur lange brainstormsessie de wereld van de voedingsindustrie en maken op een laagdrempelige manier kennis met het potentieel van deze dynamische, sterke sector”, zegt Karine Soete, projectcoördinator van de Vlajo Innovatiekampen. “Met dit bootcamp willen we Vlaamse studenten uit de agro- en bio-sector, onze werknemers van morgen, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap.”

Laureaten

De vijf laureaten kwamen uit vijf verschillende richtingen, waarvan Zorg- en Bedrijfsmanagement het dichtst aanleunden bij het concept. “Vooraf kenden de teamleden elkaar niet. Het innovatiekamp speelt bijgevolg in op een aantal sleutelcompetenties zoals doelgerichtheid, motivatie, out-of-the box denken, zin voor initiatief, besluitvorming… en maakt verder gebruik van de organisatorische competenties van de deelnemers. De studenten worden tijdens het proces bijgestaan door experten van de respectieve peterbedrijven Crop’s, Herta, Meat & More en Milcobel”, vertelde Karine.

Het winnende vijftal kreeg uit handen van Stefaan Matton, algemeen directeur POM en schepen Dirk Lievens een Bongo-bon en enkele deugddoende schouderklopjes. “Onze toekomst is verzekerd, want deze studenten hebben heel wat positieve marketingstrategieën in hun mars “, klonk het veelbelovend. Dit bootcamp werd georganiseerd door Vlajo in samenwerking met Alimento, POM West-Vlaanderen en RESOC Midden-West-Vlaanderen.

Meet & More

De firma Meet & More, gekend van Buurtslagers, sprak heel lovend over het niveau van de winnaars. “Het is een origineel en creatief idee”, verwoordt Tom Vandenberghe hun insteek. “Ze hanteren nieuwe technologieën en hebben ook aan duurzaamheid gedacht. Al de sterktes van de firma worden in de verf gezet.” “Het straffe vind ik dat ze op zo’n korte tijd zoiets realistischs hebben ontwikkeld, dat bovendien haalbaar is om in de toekomst toe te passen”, vertelt Katia De Greve van Meet & More. “We waren positief verrast over de knowhow van deze jongeren. Het was een diverse groep waar enorm veel potentieel in zit en vooral het feit dat we hier concreet iets mee kunnen doen, stemt ons tevreden.”

De deelnemende scholen waren Hogeschool West-Vlaanderen, Katholieke Hogeschool VIVES, Erasmushogeschool Brussel, Odisee en University Colleges Leuven-Limburg. (KK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier