Sint-Lodewijkscollege brengt ‘kunst in je kot’: alternatieve versies van bekende schilderijen

Hier zien we Jolien Marlein (tweede jaar) met haar versie van het schilderij 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer. (Facebookpagina Sint-Lodewijkscollege)
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

De als gevolg van de coronamaatregelen opgelegde sluiting van de school bracht de leerkrachten tot een bijzonder origineel en creatief idee. Ze trakteren namelijk elkaar én de leerlingen op een alternatieve versie van bekende schilderijen; gemaakt ‘vanuit hun kot’.

Dat beperking ook tot creativiteit kan leiden; het is al vaker aangetoond. Zoals in het Sint-Lodewijkscollege waar de leerkrachten op het lumineuze idee kwamen om een eigenzinnige versie van bekende kunstwerken te lanceren op de Facebookpagina van de school. Het initiatief kende bijzonder veel bijval én werkte ook aanstekelijk. “Het idee komt eigenlijk van leerkracht Nederlands en geschiedenis Tom Van Reybrouck. Hij was in zijn lessen al bezig rond de figuur van de middeleeuwse schilder Jan van Eyck en kwam tijdens de lockdown op het idee om daar ‘vanuit zijn kot’ verder iets mee te doen”, zegt schooldirecteur Koen Seynaeve. “Hij bracht zijn interpretatie van het bekende zelfportret van van Eyck; met de rode tulband, en plaatste die op de facebookpagina van de school. Zijn leerlingen deden ook mee en figureerden ook met de typische rode tulban. Tom daagde ook andere leerkrachten uit om creatief aan de slag te gaan met bekende kunstwerken. Een oproep die niet in dovemansoren viel, want al vlug kwamen heel wat andere ‘kunstwerken’ online. Heel leuk was toen we merkten dat ook een leerlinge een eigen interpretatie gaf van een beroemd schilderwerk (het ‘meisje met de parel van Vermeer, red.) Niet alle werken zijn online gekomen maar ik schat dat er toch wel een twintigtal gemaakt zijn.”

Naast Vermeer en Van Eyck passeerden er ook werken van straatkunstenaar Banksy,Van Goch en Magritte de revue. De leerkrachten spaarden duidelijk kosten noch moeite in het nabootsen van de bekende werken. Met het project slaagde de school erin om zowel de creativiteit bij leerkrachten en leerlingen aan te wakkeren, maar ook in het koesteren van de band met de school tijdens de lockdownperiode. “Het is alleszins een erg geslaagd experiment”, stelt de schooldirecteur. “Nu loopt dit naar zijn einde maar we willen het zeker niet laten verloren gaan. We hebben dan ook de intentie om er toch een soort publicatie van te maken, als is het maar voor binnen de school zelf, waarin deze foto’s verzameld staan. Want het is toch wel een mooi tijdsdocument van waar onze leerlingen en leerkrachten mee bezig waren in wat later als een bijzonder vreemde tijd in onze geschiedenis zal gezien worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier