El Mehdi Boutachaa zit achteraan de klas te knagen op een rekenoefening. Hij is 10, zat in het vierde leerjaar in basisschool Sint-Jozef en is een van de honderd leerlingen die de lessen van de zomerschool volgen. "Ik ben hier omdat ik een beetje hulp nodig heb, vooral met wiskunde", vertelt hij. "Door corona zijn veel lessen in de klas weggevallen. Ik heb net die uitleg van de juf nodig om het goed te snappen. Of ik het niet erg vind dat ik hier zit in de zomervakantie? Dat valt wel mee. (lacht) In de namiddag is er voldoende tijd om te spelen. Eigenlijk zou het altijd zo moeten zijn op school: 's morgens les, 's middags plezier." Hij buigt zich weer over zijn bank, terwijl juf Lisa meekijkt. "Zie je wel dat je het kan. Focus is alles", fluistert ze hem toe.
...

El Mehdi Boutachaa zit achteraan de klas te knagen op een rekenoefening. Hij is 10, zat in het vierde leerjaar in basisschool Sint-Jozef en is een van de honderd leerlingen die de lessen van de zomerschool volgen. "Ik ben hier omdat ik een beetje hulp nodig heb, vooral met wiskunde", vertelt hij. "Door corona zijn veel lessen in de klas weggevallen. Ik heb net die uitleg van de juf nodig om het goed te snappen. Of ik het niet erg vind dat ik hier zit in de zomervakantie? Dat valt wel mee. (lacht) In de namiddag is er voldoende tijd om te spelen. Eigenlijk zou het altijd zo moeten zijn op school: 's morgens les, 's middags plezier." Hij buigt zich weer over zijn bank, terwijl juf Lisa meekijkt. "Zie je wel dat je het kan. Focus is alles", fluistert ze hem toe.El Mehdi volgt de zomerlessen niet in zijn eigen school maar in basisschool 't Fort, dat deel uitmaakt van dezelfde scholengemeenschap. 't Fort is namelijk de uitvalsbasis voor de zomerschool van die scholengemeenschap, die in totaal 7 Kortrijkse basisscholen en bijna 2.300 leerlingen telt. Marieke Destadsbader is directeur van Sint-Jozef en deze week de verantwoordelijke voor de Summer 's Cool-zomerschool. "Wij hebben als een van de weinige bewust voor deze periode, vroeg in juli, gekozen", vertelt ze. "De combinatie van aanlooplessen en de korte periode in de klas was lang niet voor ieder kind even gemakkelijk. Toen de school opnieuw opstartte, hebben onze leerkrachten getoetst waar iedereen op dat moment stond in vergelijking met waar ze zouden moeten staan. Zo kregen we een goed beeld van wie er vlot is doorgefietst en wie niet. Door nu de leerstof die op het einde van het schooljaar nog werd aangeleerd nog eens te herhalen, moeten die kinderen volgend schooljaar sterker in hun schoenen staan. We leren in de zomerschool niets nieuws aan, we willen enkel de leerstof als het ware vastzetten. Tijdens die grote vakantie verdwijnt het een en ander steeds. Dat willen we nu nog meer dan ooit vermijden." Tien leerlingen per klas, onder begeleiding van een vaste leerkracht of een van de drie studenten lager onderwijs, en dat twee weken lang. En dat tijdens de grote vakantie, amper een paar dagen nadat de schoolpoort dichtging. Er is dus wel wat engagement nodig, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten, die dit voor een vrijwilligersvergoeding doen. "Iedereen die hier is, is hier omdat hij of zij het wil. We kunnen niemand verplichten", zegt Marieke. "Wel hebben we een heel aantal kinderen bewust geselecteerd voor de zomerschool. Kinderen van wie de leerkracht of zorgcoördinator aanvoelt dat ze baat hebben bij extra oefeningen Nederlands, Frans of wiskunde. Uiteraard gaan we altijd in gesprek met de ouders, maar daaruit bleek meestal dat ook zij de nood zagen. Velen onder hen hebben hun kinderen tijdens corona zelf begeleid en hebben zo gemerkt waar hun zoon of dochter mee worstelde." Na de voorinschrijving konden ook de andere ouders die dat wilden, hun kind nog aanmelden. In een mum van tijd waren de honderd plaatsen volgeboekt. "Tot onze verrassing, eerlijk gezegd. We hadden niet gedacht dat we een volledige klas vijfde- en zesdejaars zouden kunnen vullen, maar we hebben er uiteindelijk zelfs twee. Je voelt dat veel ouders en kinderen het nut van dit initiatief wel inzien. Bovendien sluiten wij mooi aan bij de zomerschool van de Stad Kortrijk, op het einde van de zomervakantie. Die richt zich enkel op anderstalige nieuwkomers voor wie dat taalbad Nederlands absoluut een grote meerwaarde is. Onze taalzwakkere leerlingen komen nu bij ons naar de zomerschool en kunnen op het einde van de vakantie daar aansluiten. Zo hebben ze eigenlijk vier weken extra."Salima Assagroui (11) zit net als El Mehdi in het vierde leerjaar van Sint-Jozef. Ook zij tekende in op twee weken les tijdens de vakantie. "Geen probleem, hoor", glimlacht ze. "Ik had toch nog niets gepland. Ik weet dat ik die hulp bij wiskunde en taal wel kan gebruiken. Het kan me enkel maar helpen in het vijfde leerjaar. En het leuke is: het voelt niet aan als school." "Die ongedwongen sfeer is echt een meerwaarde", pikt juf Lisa Vandepitte in. "Door de kleine groepen heb ik ook meer tijd en ruimte om heel persoonlijk te werken. In een gewone klas met twintig leerlingen ligt dat een stuk moeilijker. Het is een luxesituatie, maar dat mag ook wel eens.""We moeten de evaluatie nog maken, maar je merkt het enthousiasme", zegt Marieke. "Het grote voordeel, en ons geluk, is dat onze eigen leerkrachten er vol zijn in meegegaan. Zij kennen de kinderen, weten waar de noden liggen en kunnen dus heel individueel werken. Ik denk zeker dat er toekomst zit in deze zomerscholen. De kost voor de ouders en de scholen is laag. Wij worden gesubsidieerd vanuit de Vlaamse overheid, ouders betalen enkel een waarborg van 20 euro die je op het einde van de twee weken - als je elke dag bent gekomen - terugkrijgt. Maar de winst is er wel degelijk, daar ben ik van overtuigd."