Onze studenten zitten te krap, maar Vives belooft beterschap

Axel Vandenheede

Wordt Kortrijk het Oxford aan de Leie? Nu al telt de stad bijna 11.000 studenten. Provinciehoofdstad Brugge blijft ver achter met 8.500. De Kortrijkse hogescholen en universiteiten blijven investeren in onderzoeks- en opleidingscentra. En dat is nodig, want ze barsten uit hun voegen. Nog dit jaar investeert Vives 9 miljoen euro in een nieuwbouw voor de opleiding onderwijs, die van Tielt naar Kortrijk verhuist.

Dit jaar start Vives met nog een nieuwbouwproject: op de hoek van de Etienne Sabbelaan en de Sint-Denijseweg komt een gebouw van 4.000 vierkante meter voor de opleiding onderwijs. “Deze opleiding verhuist stelselmatig van Tielt naar Kortrijk”, legt algemeen directeur Joris Hindryckx uit. “Sinds dit academiejaar is het eerste jaar hier gehuisvest, volgend jaar worden hier ook het tweede jaar georganiseerd. Vanaf september 2019 zal de hele opleiding in Kortrijk zitten.”

De Kortrijkse campus van Vives op ‘t Hoge, waar 6.000 studenten les volgen, onderging de laatste jaren een metamorfose: er kwam een nieuw Stuvo-gebouw, het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde kreeg met The Cloud een nieuwe thuisbasis, vorig jaar werden een studentenresidentie met 126 kamers en een nieuw gebouw met aula’s en restaurant in gebruik genomen… En nog is de ruimte te krap.

Stalling voor 200 fietsen

Elk jaar krijgen we meer studenten en die moeten natuurlijk ergens les kunnen volgen. Het is een uitdaging om alle lokalen optimaal in te zetten. Zo gebruiken we zelfs het oude restaurant achteraan de campus als lokaal.”

De algemeen directeur beseft dat volgend jaar de uitdaging nog groter zal zijn om alle studenten onderdak te geven. “Daarom dus de nieuwbouw. Die zal voldoen aan de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van les geven. Zo zullen er enkele open klassen ingericht worden, die dus niet afgesloten worden van de gangen.”

Directeur Joris Hindryckx:
Directeur Joris Hindryckx: “Vanaf september 2019 zal de hele opleiding onderwijs in Kortrijk zitten.”© JVGK

“We denken maximaal aan het comfort van onze studenten”, pikt Lieven Vandebuerie in. Hij is directeur infrastructuur. “Er komt een fietsenstalling met 200 plaatsen en vlak ernaast zullen er douches en droogrekken zijn. Zo zullen studenten hun kleren kunnen drogen als ze door de regen nat zijn geworden. In de stalling voorzien we ook een laadpaal voor elektrische fietsen.”

Achter het nieuwe gebouw komt een ruime tuin. Lieven Vandebuerie: “De bedoeling is dat de studenten daar zullen kunnen verpozen. Er komt bovendien een moestuin. Die zullen de studenten sociaal agogisch werk onderhouden, samen met mensen van Waak en leerlingen van basisscholen. Die studenten zijn gehuisvest in Ipsoc, vlak naast de nieuwbouw. Beide gebouwen zullen verbonden zijn door een passerelle. Zo zullen lokalen en de sporthal makkelijker bereikbaar zijn voor beide groepen.”

Vlasmuseum

Directeur Joris Hindryckx kijkt alvast uit naar de nieuwbouw, die in september 2019 af moet zijn. Het hele project kost 9 miljoen euro. “De werken starten in juni. Niet alleen ik, maar ook de docenten van de opleiding onderwijs kijken uit naar het nieuwe gebouw. Ze zullen dan hun eigen plek hebben. Nu moeten ze regelmatig van Kortrijk naar Tielt, of omgekeerd, rijden. Maar ik heb begrepen dat ze dat ervoor over hebben. Eerlijk? Ik had verwacht dat de docenten meer problemen zouden hebben met de verhuizing. Maar integendeel, ze zijn integendeel enthousiast.”

Onze studenten zitten te krap, maar Vives belooft beterschap

Niets dan positivisme dus. Al moet wel gezegd dat de site van 15 hectare straks zo goed als volgebouwd zal zijn. “We zitten bijna aan onze maximumcapaciteit, dat klopt”, vervolgt Lieven Vandebuerie. “Maar er zijn nog mogelijkheden. Ik denk bijvoorbeeld aan de site van het gewezen Vlasmuseum.”

Bovendien komen veel studenten met de wagen, dus is er veel parking nodig. “Op de campus zijn er vandaag een kleine 1.000 plaatsen”, aldus nog de directeur infrastructuur. “We maken ook gebruik van parking Expo 2 en de Park & Ride, die telkens goed is voor 500 plaatsen. Parking Expo wordt nu al intens gebruikt. Tijdens drukke periodes staan daar 50 tot 100 wagens. Studenten die daar parkeren, gaan bij vertrek langs bij ons onthaal en krijgen een ticketje zodat ze gratis weg kunnen.”

Wat betreft de Park & Ride loopt momenteel een onderzoek“, besluit Joris Hindryckx. “Er wordt bekeken hoe groot het draagvlak is bij een aantal grote spelers op Hoog Kortrijk – Vives, AZ Groeninge, Barco… – om ‘the last mile’ te voet of per fiets af te leggen. Bij ons is die bereidheid er. Docenten en studenten zouden dan daar parkeren en met bijvoorbeeld een deelfiets naar de campus rijden.”

Ook Howest en UGent breiden uit

Zowel Hogeschool West-Vlaanderen als de Gentse Universiteit wil in 2019 eveneens een nieuwbouw openen. UGent bouwt op de oude site van Houthandel Lagae een nieuw onderzoeks- en expertisecentrum rond de verwerking van groenten en aardappelen en de bijproducten daarvan. VEG-i-TEC focust naast voeding ook op watertechnologie. Experten zullen er innovaties testen en evalueren die later in de bedrijven worden geïmplementeerd. In mei 2019 starten de bouwwerken, in augustus van dat jaar alles klaar zijn.

Howest bouwt op zijn beurt enerzijds de ruimte tussen het huidige Industrial Design Center en de algemene diensten dicht. Die nieuwbouw wordt de thuisbasis voor de opleidingen Industrieel Product Ontwerpen van Howest en Industrieel Ontwerpen van UGent campus Kortrijk. Eind dit jaar moet het gebouw klaar zijn. Daarnaast wordt na jaren van protest – de buurtbewoners beslisten uiteindelijk om de procedure stop te zetten – de nieuwe campus op de hoek van de Graaf Karel de Goedelaan en de Sint-Martens-Latemlaan gerealiseerd. De werken starten dit voorjaar, het gebouw moet eind 2019, begin 2020 af zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier