Het zijn grote werken die op til staan in de school in de Stationsstraat. "Gelukkig kunnen we rekenen op een forse subsidie. De overheid staat in voor 70 procent van de financiering. Zelf moeten we nog 30 procent van het totaalbedrag van 1 miljoen euro op tafel leggen", zegt directrice Ilse Vervaeck.
...

Het zijn grote werken die op til staan in de school in de Stationsstraat. "Gelukkig kunnen we rekenen op een forse subsidie. De overheid staat in voor 70 procent van de financiering. Zelf moeten we nog 30 procent van het totaalbedrag van 1 miljoen euro op tafel leggen", zegt directrice Ilse Vervaeck. Een gefundeerde motivatie ging de plannen vooraf. "Het is de bedoeling van het schoolbestuur om het bestaande gebouw, daterend uit het begin van de vorige eeuw, te renoveren en uit te breiden zodat het aan de huidige normen kan voldoen. Onze twee vestigingsplaatsen Wielsbekestraat en Stationsstraat liggen pal in het centrum van Oostrozebeke, zodat uitbreiding in oppervlakte onmogelijk is. We zijn dan ook verplicht om elke vierkante meter zo nuttig mogelijk te gebruiken zowel naar verbouwing, nieuwbouw als speelruimte toe, zeker wegens de constante aangroei van de Oostrozebeekse bevolking. Nieuwe verkavelingen en appartementsblokken zorgen voor een logische groei van de schoolbevolking. Zo stijgt het leerlingenaantal in de Stationsstraat van 189 leerlingen in 2017 tot 211 leerlingen volgend jaar.""Het stopt echter niet bij extra klassen. Ook pakweg de fietsberging en speelruimte moeten uitbreiden. Vandaar dat er geopteerd werd om de nieuwbouwklassen boven de speelplaats neer te poten op zes pijlers."De start van de werken is gepland op donderdag 14 november. De werkzaamheden zullen in verschillende fases verlopen. Intussen werd al een omheining geplaatst, zodat de kinderen geen gevaar lopen en ze de bouwwerf niet kunnen binnendringen. Er zal gestart worden met het graven van een sleuf langs het bestaande gebouw.Ook zullen putten gegraven worden voor de zes pijlers waarop de nieuwe vleugel wordt gebouwd. In die vleugel zullen twee grote klaslokalen onderdak vinden. Die nieuwe zwevende klassen komen in het verlengde van het bestaande gebouw, zodat er meteen ook een overdekte speelruimte ontstaat. In een tweede fase wordt de volledige dakconstructie van het oude gebouw er afgehaald, zodat er een groot plat dak ontstaat dat zal worden doorgetrokken over het nieuwe gedeelte. In een derde fase wordt een isolatielaag aangebracht tegen de bestaande gevel. In de gegraven sleuf zal daarvoor extra fundering worden gestort. Daarbovenop komen nog eens gekleurde betonpanelen die de school een heel moderne look zullen bezorgen. De kleur van de panelen varieert van baksteenkleur dicht bij de straat naar een groene kleur dicht bij de groene long. Die werken zullen duren tot de kerstvakantie. "Voor het vijfde en zesde leerjaar zullen in de Groene Long palend aan de speelplaats containerklassen geplaatst worden", gaat de directrice verder. "Voor het vierde leerjaar wordt tijdelijk plaatsgemaakt op de schoolsite in de Wielsbekestraat. Gelukkig blijven op de site in de Stationsstraat het toiletblok en de eetzaal beschikbaar tijdens de werken, zodat er geen nieuw sanitair blok geïnstalleerd moet worden."De complete transformatie van het schoolgebouw is in handen van plaatselijk architect Geert Haelewijn. "Wij wilden er al bij de start van de plannen voor zorgen dat de school richting toekomst gekatapulteerd wordt. Het gebouw krijgt een moderne look en ook dat is meer dan nodig want het gebouw had geen enkele uitstraling meer. We zorgen voor een complete transformatie."(Julien Cluyse)