Het hoofdgebouw uit de jaren 1950 beantwoordde niet meer aan de huidige energie- en comfortnormen. De woning naast de school en het hoofdgebouw werden afgebroken en geïntegreerd in de nieuwbouw met vijf ruimere klaslokalen, een stille werkruimte, één ruimer en één klein zorglokaal, 2 administratieve ruimtes en een polyvalente ruimte. Het dak van het gebouw met de turnzaal werd geïsoleerd en vernieuwd. Grote vensterpartijen zorgen voor veel natuurlijke lichtinval.
...

Het hoofdgebouw uit de jaren 1950 beantwoordde niet meer aan de huidige energie- en comfortnormen. De woning naast de school en het hoofdgebouw werden afgebroken en geïntegreerd in de nieuwbouw met vijf ruimere klaslokalen, een stille werkruimte, één ruimer en één klein zorglokaal, 2 administratieve ruimtes en een polyvalente ruimte. Het dak van het gebouw met de turnzaal werd geïsoleerd en vernieuwd. Grote vensterpartijen zorgen voor veel natuurlijke lichtinval. "De ontwerper heeft de ruimte maximaal benut en functioneel ingericht met duurzame materialen", verduidelijkt directeur Bart De Waele. "Door het gebruik van optimale isolering, oriëntering, zonnescreens, ventilering door een luchtgroep op het dak, zonnepanelen en een warmtepomp (vloerverwarming) is het energieverbruik zeer laag (E-peil 30). Ondergrondse tanks vangen het regenwater op, dat we als gefilterd leidingwater hergebruiken." "De nieuwbouw bestaat uit drie hoofdvolumes. Het kleinste heeft een administratieve functie. Beneden rechts bevindt zich de polyvalente ruimte met bar en keuken, opslagruimte en geïntegreerd vergaderlokaal met mobiele wanden. Die verhuren we ook onder bepaalde voorwaarden. Achteraan rechts is het sanitaire blok. De klaslokalen voor het tweede t.e.m. het zesde leerjaar op de eerste verdieping zijn via een dubbele deur met elkaar verbonden. Het volume daarvan is langs de kant van de speelplaats iets dieper dan het gelijkvloers en vormt zo een overdekte buitenruimte op de speelplaats", gaat de directeur verder."Voor minder mobiele mensen is er een lift. Om in kleinere groepjes te werken zijn er twee zorglokalen voorzien. De nieuwe gepolierde, betonnen speelplaats kreeg meer speelse zit- en groenelementen en er is een kiss-and-ridezone. Het totale kostenplaatje bedroeg 3,9 miljoen waarvan AgION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) zo'n 1,7 miljoen euro subsidieert."Cindy Verbrugge, schepen van onderwijs voegt eraan toe. "Een school moet meer zijn dan een gebouw: ze moet een tweede thuis zijn. Daarom investeren we in zorgomkadering, met extra zorguren voor een vlotte overschakeling van het kleuter- naar het lager onderwijs en van het zesde leerjaar naar het middelbaar. Een school maak je met de mensen en de manier waarop ze hun creativiteit inzetten.""We kozen ook voor een vernieuwde aanpak", gaat Bart De Waele verder. "Onze raket staat symbool voor onze missie: we halen het beste uit onze leerlingen door in te zetten op hun talenten, hun sociale vaardigheden te ontwikkelen en hun zelfstandigheid te verhogen. Om dat te realiseren, stapten we in een project van Flanders Synergy (nu Workitecs) waarbij we onder begeleiding 'ontdeknamiddagen' organiseren op drie niveaus: voor peuters en kleuters, voor de derde kleuterklas en het eerste leerjaar, en voor het tweede tot het zesde leerjaar. Kinderen leren zo in groep samenwerken op een leuke manier: er is muzische vorming, drama, koken, beweging, ... In twee time-out-huisjes kunnen ze tot rust komen of ze kunnen zich terugtrekken in ons leeshuisje."