Onze stad telt verschillende scholen en die zorgen uiteraard voor heel wat verkeer. Om die drukte wat aan banden te leggen, lanceert stad Izegem tussen 6 en 29 mei een proefproject 'Paraat voor de schoolstraat'. Doel is om de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit duchtig aan te pakken. "We hebben verschillende scholen in onze stad en vonden meteen twee scholen die bereid waren om mee te stappen in dit unieke proefproject", vertelt schepen van mobiliteit Caroline Maertens. "Basisschool Heilige Familie op de Bosmolens en Basisschool Sint-Rafaël waren bereid om het project uit te proberen en dat doen ze tussen 6 en 29 mei. Daarna volgt een grondige evaluatie. Als het project als positief ervaren wordt, dan bekijken we of het mogelijk is om een permanente schoolstraat in te voeren. Wanneer die er dan effectief zou komen is nog koffiedik kijken."
...

Onze stad telt verschillende scholen en die zorgen uiteraard voor heel wat verkeer. Om die drukte wat aan banden te leggen, lanceert stad Izegem tussen 6 en 29 mei een proefproject 'Paraat voor de schoolstraat'. Doel is om de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit duchtig aan te pakken. "We hebben verschillende scholen in onze stad en vonden meteen twee scholen die bereid waren om mee te stappen in dit unieke proefproject", vertelt schepen van mobiliteit Caroline Maertens. "Basisschool Heilige Familie op de Bosmolens en Basisschool Sint-Rafaël waren bereid om het project uit te proberen en dat doen ze tussen 6 en 29 mei. Daarna volgt een grondige evaluatie. Als het project als positief ervaren wordt, dan bekijken we of het mogelijk is om een permanente schoolstraat in te voeren. Wanneer die er dan effectief zou komen is nog koffiedik kijken." Concreet verandert er heel wat bij begin en einde van een schooldag en dit in een stuk van de Leenstraat en van de Baronielaan. "We sluiten telkens een stuk van de straten in kwestie af voor auto's en dat voor een half uur. De straat blijft natuurlijk wél toegankelijk voor hulpdiensten, voetgangers en fietsers. Die kunnen dus zonder problemen de straten blijven gebruiken, andere gemotoriseerde voertuigen mogen de straat niet in. Buurtbewoners kunnen de straat wel uitrijden, maar terug inrijden zal niet mogelijk zijn.""Het zal natuurlijk wel nodig zijn om een omleiding te voorzien. Voor de Heilige Familie loopt die omleiding via de Kokelarestraat en de Meensesteenweg. Voor de Sint-Rafaëlschool is er een omleiding naar Izegem centrum via de Prinsdomlaan, de Lendeleedsestraat, de Vlietmanstraat en de Gentseheerweg. In de andere richting word je omgeleid via de Slagmeersenstraat en de Kortrijksestraat. Concreet kan je de nodige plannetjes terugvinden op de website van onze stad. De buurtbewoners werden op de hoogte gebracht door de betrokken scholen. Ook zij weten dus waar ze zich aan kunnen verwachten de komende drie weken. Het wordt afwachten wat dat zal geven", aldus schepen Maertens.Directeur Maxim Esprit van de Heilige Familieschool ziet het project helemaal zitten. "We waren blij dat we mee in dit project konden stappen. Een drietal jaar geleden hadden we de vraag voor een schoolstraat van onze ouderraad gekregen, maar toen was dat niet mogelijk. Toen we nu over 'Paraat voor de schoolstraat' hoorden besloten we meteen op de kar te springen."De proefperiode loopt nu bij twee scholen en dat voor een periode van drie weken. "We evalueren nadien grondig met alle betrokkenen. Bedoeling is om de veiligheid rond de scholen te waarborgen. Daarnaast willen we de luchtkwaliteit - die nu vaak minder is - optimaliseren. Dat kan alleen als we het drukke verkeer proberen in te perken", vertelt de schepen. "Als stad proberen wij mensen aan te sporen om zich vaker te voet of met de fiets te verplaatsen, maar we weten dat dat niet altijd evident is. Wie toch genoodzaakt is om de auto te gebruiken kan die wat verder parkeren en met zijn zoon of dochter te voet tot aan de school stappen. We hopen dat de Izegemnaren hier het positieve in zien, beweging en buitenlucht doen nu eenmaal iedereen deugd." Directeur Maxim Esprit hoopt dat het project positief geëvalueerd wordt. "We zullen na de maand mei de ouders van onze schoolgaande kinderen bevragen. Wie zelf iets wil doorgeven, zal dat ook kunnen via mail schoolstraat@izegem.be. We hopen dus dat mensen vrijuit hun mening geven zodat we de mogelijkheden in de toekomst kunnen bekijken." Uiteraard zijn er ook vragen bij de schoolstraat. In het afgesloten gedeelte op de Bosmolens bevinden zich enkele handelszaken zoals bijvoorbeeld Lingerie Chloë, de winkel van Greet Naert. "Mijn lingeriewinkel zal op weekdagen tijdens die periodes niet met de auto bereikbaar zijn. Dat is voor mij natuurlijk een streep door mijn rekening. Ik heb heel wat klanten die moeilijker te been zijn, klanten die van buiten Izegem komen en dus van niks zullen weten... Voor hen zal dat moeilijk worden en daar ben ik als handelaar natuurlijk absoluut niet gelukkig mee", oppert Greet. "Ik vind ook dat de situatie beter en veiliger moet en natuurlijk wil ik dat de kinderen veilig tot aan de school geraken, maar het zou ook op een andere manier moeten kunnen. Nu snijdt de stad echt in de vingers van de handelaars die op de route liggen en dat is heel spijtig. We werden trouwens weinig gehoord in de discussie en ook dat maakt mij niet gelukkig. Ik hoop dat er nog een andere oplossing uit de bus komt waar ik mij ook kan in vinden. We zullen zien..."(MV)