Monumentaal kunstwerk VTI Veurne krijgt plaats in Peutie en expo in Europees Parlement

Belgische delegatie met leerlingen van VTI Veurne bij het monumentale kunstwerk 'Europe in Change' in domein Batenborch in Peutie. © foto MVQ
Redactie KW

De leerlingen van het zesde jaar Industriële Wetenschappen VTI Veurne namen deel aan het Erasmus+-project ‘Europe in Change’ met nog 5 andere Europese partnerscholen. Het imposante kunstwerk dat ze hiervoor hebben ontworpen krijgt een definitieve stek op domein Batenborch in Peutie, en de maquette is de blikvanger in een tijdelijke expo rond het project in het Europees Parlement in Brussel.

“Het project heeft een dubbel doel”, zegt Lut Hoornaert, een van de begeleidende leerkrachten. “Enerzijds werken we samen om STEAM-lespakketten te maken. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics. Omdat Art dikwijls een ondergeschikte rol krijgt toebedeeld in STEAM-projecten, wilden de leerlingen ‘Art’ nu de plaats geven die het verdient door in het tweede luik van het project STEM dienstbaar te maken aan de ‘A’.

In dit kunstwerk zijn alle STEM-aspecten geïntegreerd. STEM houdt in dat er wordt lesgegeven in de vorm van projecten waarin al deze vakken met elkaar worden verweven. Zo worden ze een afspiegeling van het dagelijkse leven waarin we gebruik maken van tal van hoogtechnologische toestellen en toepassingen.

Samenwerking in Europa

Voor het kunstwerk hebben de leerlingen samengewerkt met kunstenaar Frans De Medts alias Francesco Fransera uit Oostduinkerke. De man is niet alleen kunstenaar maar ook wetenschapper en architect. Zijn kunstwerken zijn onderbouwend voor de wereldproblematiek van het milieu, zoals het belang van het behoud van de tropische wouden voor de klimaatbeheersing en het behoud van cultuurdiversiteit voor het welzijn van de mens.

“Omdat Art dikwijls een ondergeschikte rol krijgt toebedeeld in STEAM-projecten, wilden de leerlingen ‘Art’ nu de plaats geven die het verdient door in het tweede luik van het project STEM dienstbaar te maken aan de A”

Het basisconcept bestaat uit een architecturale installatie: een koepelstructuur die door zijn specifieke eigenschappen op het belang wijst van samenwerking in Europa, binnen een snel evoluerende wereld. Daaraan hebben ook de leerlingen van de afdeling Lassen Constructie meegewerkt. Op en rondom de constructie is een fries aangebracht, gecreëerd door de Sloveense school. Die fries werkt als metafoor voor Europa in evolutie. Rondom de constructie staat een dubbele rij van 28 maskers opgesteld, zowel naar binnen (naar onszelf) kijkend als naar buiten (de wereld rondom). Ze zijn gemaakt door de Italiaanse leerlingen en stellen de Europese landen voor.

Studie van de kosmos

De stalen staanders van de maskers zijn opnieuw het werk van VTI Veurne. Als je de QR-code onder elk masker scant, hoor je het verhaal van 28 “echte” Europeanen. Ook thema “(studie van de) kosmos” komt aan bod in een telescoop waarmee je Europa en de wereld rondom kunt bestuderen, en ook de kosmos waar de mens misschien ooit naartoe moet, als we als soort willen overleven. Opnieuw via een QR-code krijg je de beelden van de kijker te zien op je eigen smartphone. Je ziet en hoort een impressie met natuurbeelden van de Zweedse leerlingen, op muziek gezet door de Portugese muziekschool. De Griekse partnerschool maakte de film.

(MVQ/ foto MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier