Mondmaskers voor iedereen, bubbels en afstand: Oostendse scholen klaar voor terugkeer

Directeur Yannick Scheyving van het Onze-Lieve-Vrouwe-College: "We moesten het warm water uitvinden én dat verzoenen met het pedagogische aspect." (foto PM)
Gillian Lowyck

Het is eindelijk zover: na maanden thuis blijven mogen sommige kinderen weer naar school. Op vrijdag 15 mei openen de meeste scholen weer de schoolpoorten. Al zullen nog niet alle leerlingen hun vrienden terug zien: in het lager gaat het eerste, tweede en zesde leerjaar weer naar school en in het middelbaar enkel het zesde jaar. De scholen in Oostende zijn er alvast klaar voor.

Het is aftellen geblazen voor de Oostendse scholen. Nadat ze halsoverkop moesten overschakelen op digitaal lesgeven, is het vandaag klaslokalen meten, puzzelen met lessenroosters en vooral zorgen dat de veiligheid op school gegarandeerd blijft.

Preteaching

Volgens Yannick Scheyving, directeur van het College, is de hele heropstart een verhaal met twee kanten: pedagogisch en preventief. “Ik moet eerlijk zijn: voor de heropening van onze school hebben we eerst eens gepolst bij ouders en leerkrachten of we wel opnieuw zouden open gaan”, vertelt hij. “We wilden ook dat de leerlingen de juiste verwachtingen hadden. Ze moeten weten dat het niet de bedoeling is om na al die tijd hun klasgenoten weer in de armen te sluiten.”

“We stelden onszelf dus de vraag: zien we dat wel zitten? Het antwoord was: ja, maar het hoeft niet per se. Dat komt doordat we bij ons op school de preteaching echt piekfijn georganiseerd hebben”, zegt Yannick Scheyving trots. “Mijn twee kinderen gaan naar andere scholen niet in deze regio en dat verloopt helemaal anders. Bij ons zijn alle opdrachten gecentraliseerd, weten de leerlingen duidelijk wat ze moeten doen tegen wanneer. We hebben veel tijd gestopt in dat systeem en het werkt goed.”

Mondmaskers

Ondanks het succes van de preteaching op het College, besloot de directie om toch te openen. Maar wel met een heel pak veiligheidsmaatregelen. “Enkel de zesdejaars komen naar school”, legt de directeur uit. “Honderd zesdejaars worden in drie subgroepen verdeeld. Op drie verschillende dagen komen er zo’n dertig, veertig leerlingen naar school. Op die manier hebben ze zo weinig mogelijk contact met elkaar.”

Duizend mondmaskers, zo’n dertigtal faceshields, vijftien plexiglazen wanden… Het is een behoorlijke investering geweest – Yannick Scheyving, directeur College

Alle leerlingen krijgen bij het betreden van de school een hersluitbare, plastic zak. “In die zak zit een herbruikbaar mondmasker. Het is de bedoeling dat de leerlingen dit mondmasker aan hebben. Wanneer ze het uit doen, is het gecontamineerd en kunnen ze het in het zakje stoppen. Het is wel de bedoeling dat ze dan zelf een tweede mondmasker bij zich hebben.”

Faceshields

In de klas is de afstand van anderhalve meter gegarandeerd. “We hebben alles afgemeten en zitten met maximum veertien leerlingen in de klas. Elk lokaal wordt vaak gereinigd en het lesgevend personeel moet het klavier en de muis van de computer ontsmetten. De afstandsbediening van de beamer zit in plastic, zodat ook die makkelijk te reinigen is. Daarnaast dragen de leerkrachten faceshields en is er een wand van plexiglas in de lokalen.”

De speelplaats van het College wordt opgedeeld in zones. Elke leerling moet binnen een vaste zone blijven. “Ik weet het, dat klinkt allemaal erg militaristisch”, zucht de directeur. “Maar veiligheid gaat echt wel voorop. Op vrijdag ontvangen we alle zesdes. We hebben het al bekeken en zullen ook het tweede en vierde jaar kunnen ontvangen.”

Investering

“Het is een gigantische uitdaging geweest om dit alles klaar te krijgen”, gaat hij verder. “We moesten eigenlijk het warm water uitvinden én dat verzoenen met het pedagogische aspect. ” Het College is een van de weinige scholen die zelf mondmaskers voorziet. “Dat is een behoorlijke investering geweest, klopt. Duizend mondmaskers, zo’n dertigtal faceshields, vijftien plexiglazen wanden… Ik heb eerlijk gezegd het totaalbedrag nog niet bekeken. Kijk, we hebben naar de ouders geluisterd en daar kwam telkens één iets terug: veiligheid. Dat staat dan ook voorop”, besluit de directeur van het College.

Kwetsbare leerlingen

Ook in Athena, het vroegere Atheneum Centrum en Pegasus, is het alle hens aan dek. In het centrum starten 180 leerlingen van het zesde middelbaar. “Zij gaan elk één dag per week naar school”, vertelt directeur Berlinda Willaert. “Zo’n zestig leerlingen komen verspreid over drie dagen. Het is een hele puzzel geweest om dat allemaal te regelen. Daarnaast hebben we ook enkele leerkrachten die tot een risicogroep behoren. Zij komen dus liever niet naar school en dat respecteren we. Zij doen thuis verder met de preteaching.” Op de campus Pegasus komen er voorlopig nog geen leerlingen les volgen, maar worden wel de zesdejaars van de basisschool Stene opgevangen.

Directrice Saar Trybou van leefschool De Vlieger:
Directrice Saar Trybou van leefschool De Vlieger: “We hebben de hele school omgebouwd.” (foto PM)

Athena zal alles evalueren en bekijken hoe de school verder kan. “We zullen bekijken of we ook andere leerjaren naar school laten komen. Hierbij geven we voorrang aan kwetsbare leerlingen. Nu, het wordt sowieso spannend. Maar we zijn er klaar voor”, glimlacht Berlinda Willaert tot slot.

Onbezorgd spelen

In de basisscholen mogen er meer leerlingen terug naar school. In Leefschool De Vlieger in de Rogierlaan is men druk bezig om alles in gereedheid te brengen. “We willen alles zo goed en zo veilig mogelijk laten verlopen”, vertelt directeur Saar Trybou. “In feite hebben we de hele school omgebouwd. De kindjes moeten altijd hun handen ontsmetten en we hebben eenrichtingsverkeer ingevoerd. In de klasjes creëren we bubbels; daar zitten maximum tien kindjes in en hun leerkracht.” Het eerste, tweede en zesde leerjaar komt naar school, de rest leert nog even thuis verder. “Omdat we het belangrijk vinden dat kinderen onbezorgd kunnen spelen, kunnen ze over de middag naar huis gaan”, gaat Saar Trybou verder.

“Ik moet zeggen dat ik het ongelofelijk vind hoe iedereen heeft samengewerkt om alles klaar te krijgen. En niet alleen dat, we hebben zo veel geleerd over onder meer online lesgeven. Als team zijn we eigenlijk dichter bij elkaar gegroeid, hoewel we afstand moeten houden (lacht). Iedereen zet zich zo hard in, niemand klaagt. Het is heel tof om te zien. Iedereen doet zijn best in deze moeilijke situatie. Welzijn en veiligheid staat voorop, maar we kijken wel uit naar de opening. Want een school zonder kindjes, dat is toch maar stil.”