Moeizame ochtendspits bij Brugse schoolomgevingen

© Getty Images/iStockphoto
Redactie KW

De Brugse politie maakt zich op voor een zeer moeizame ochtendspits aan verschillende scholen. De reden: heel wat scholen verwachten veel meer bussen voor de deur. “Bij ons zullen er in 25 minuten tijd 27 bussen passeren. Anders zijn dat er drie”, klinkt het bij de directeur van De Varens in Sint-Andries.

Een verkeersinfarct. Dat dreigt de eerste schooldag aan verschillende Brugse scholen te worden. Door de coronamaatregelen is de “wisselparking” voor schoolbussen namelijk (grotendeels) gesloten. Daardoor moeten heel wat meer bussen dan anders tot aan de verschillende schoolpoorten rijden. En dat zal ongetwijfeld tot grote verkeersproblemen zorgen. De Brugse politie nam al enkele voorzorgsmaatregelen, maar de directeurs van de getroffen scholen houden hun hart vast. “Dit wordt hoe dan ook een gevaarlijke situatie”, zegt Hans Verstraete. Hij is directeur van De Varens, met een vestiging in de Nieuwe Sint-Annadreef en in de Manitobalaan in Sint-Andries. “Los van al die bussen moeten ook alle andere leerlingen op school geraken. Ik denk aan voetgangers, fietsers en kinderen die door hun ouders afgezet worden.”

Overstapparking

Een kleine duiding: Het gemeenschappelijk leerlingenvervoer voor buitengewoon onderwijs wordt al jaren georganiseerd in Brugge. Het gaat om schoolbussen die de leerlingen van verschillende scholen thuis oppikken en daarna naar de wisselparking aan Olympia brengen. Daar worden de leerlingen per school verdeeld en op dezelfde bus gezet. Maar door de coronamaatregelen mag die overstap op de parking nog maar in beperkte mate gebeuren. “In plaats van de geplande 20 à 30 bussen zullen er nu slechts 10 à 15 bussen met leerlingen van het basisonderwijs deze plek als overstapparking aandoen”, zegt Lien Depoorter, woordvoerster van de Brugse politie. “De andere 20 à 30 bussen met leerlingen uit het secundair onderwijs zullen inderdaad rechtstreeks de scholen aandoen.”

Een blik op de cijfers toont aan dat dat inderdaad voor heel wat verkeersproblemen kan zorgen. Bij Haverlo in de Weidestraat in Assebroek moeten 21 bussen stoppen. Bij Ravelijn in de Barrièrestraat in Sint-Michiels zullen dat er 17 zijn. De Passer in de Vijverhoflaan in Sint-Michiels zal 13 bussen ontvangen. Element in de Oorlogsvrijwilligerslaan in Sint-Andries passeren er 10 bussen. In de afdeling van De Varens in de Manitobalaan in Sint-Andries zijn het 14 bussen en in de afdeling in de Nieuwe Sint-Annadreef in Sint-Andries zullen het er zelfs 27 zijn.

Avondspits

“En dat allemaal tussen 8.15 en 8.40 uur”, zegt Hans Verstraete, directeur van die laatste twee. “Normaal hebben we maar drie bussen. Dat zijn er nu 27. Op sommige bussen zullen ook maar één of twee leerlingen zitten. Ik houd eerlijk gezegd mijn hart vast voor wat er zal gebeuren. Het zal hier – wat bussen betreft – drukker zijn dan aan het station. Dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Bovendien moeten sommige kinderen om 6 uur ‘s morgens al opstappen door die nieuwe regeling. Dat zijn veel te lange dagen voor die kinderen. Vergeet trouwens niet dat diezelfde regeling ook ‘s avonds nog eens van kracht is.”

De Brugse politie is op de hoogte van het probleem en plant acties. Er komt bijvoorbeeld een bijkomend parkeerverbod. “En we voorzien extra politieaanwezigheid, zowel ‘s morgens als ‘s avonds”, zegt woordvoerster Lien Depoorter. “Er werden ook afspraken gemaakt met de verschillende directies van de betrokken personen. En onze mensen gaan de situatie geregeld evalueren en bijsturen waar dat nodig blijkt.”

Beperkte opties

Ook bij De Lijn – die het bussenvervoer organiseert – beseft men dat de situatie niet ideaal is. Al geeft men daar duidelijk aan dat de opties nu eenmaal beperkt zijn. “De bedoeling is uiteraard om het zo veilig mogelijk te laten verlopen”, zegt woordvoerster Sonja Loos. “Het zijn de virologen die er op wezen dat het gebruik van wisselparkings het risico op besmetting serieus kan verhogen.”

Het is namelijk zo dat leerlingen naast hun bubbel op school ook een “busbubbel” hebben. Als leerlingen van verschillende bussen op een wisselparking door elkaar gehaald zouden worden betekent dat ook dat die bubbel uitbreidt. “En dan zouden een pak meer leerlingen in quarantaine moeten bij een eventuele besmetting”, aldus Sonja Loos.

De Lijn beseft dat door de nieuwe regeling meerdere bussen aan de scholen zullen moeten passeren en er dus ingeboet wordt op het vlak van verkeersveiligheid. “Maar we moesten hier kiezen tussen twee niet optimale situaties. En hier moesten we kiezen voor de oplossing die het minst risico op besmetting inhoudt. Dat betekent natuurlijk ook dat we de nadelen er dan bij moeten nemen. We kunnen enkel hopen dat deze situatie niet te lang duurt.” (TL)