Minister Kris Peeters reikt diploma’s Techniekacademie uit in Oostkamp

Redactie KW

Al voor het vierde jaar op rij organiseerde de gemeente in samenwerking met hogeschool VIVES, lokale bedrijfspartners en de provincie West-Vlaanderen, een ‘Techniekacademie’ die kinderen van het vijfde en zesde leerjaar onderdompelt in de wereld van techniek en technologie.

Minister Kris Peeters toonde ook zijn interesse en kwam de diploma’s uitdelen aan de jonge technici.

“Tijdens de opleiding aan de ‘Techniekacademie’ die vooral in Oost- en West-Vlaanderen wordt georganiseerd mogen de leerlingen proeven van 12 technieklessen waarbij 6 concrete projecten worden uitgewerkt rond elektriciteit, houtbewerking, programmeren, chemie, voeding en mechanica“, vertelt Sabine Poleyn die samen met Rik Hostyn van Vives het project op gang heeft getrokken. “Een bedrijfsbezoek in eigen gemeente maakt de vorming compleet. Deze cursus helpt de technische geletterdheid opkrikken en ontdekt of iemand technisch basistalent heeft of niet. Alles wordt gegeven in een speelse ontspannen sfeer. Eén ding is zeker: de techniekacademie beïnvloedt de attitude van kinderen ten aanzien van techniek. En dat is belangrijk want onze bedrijven schreeuwen naar bekwame technici en ingenieurs die de openstaande vacatures kunnen opvullen.”

Een bijzondere gast bij de uitreiking van de getuigschriften dit jaar was minister Kris Peeters. Voordat hij zijn belangstelling voor het engagement van zoveel kinderen en mentoren onderstreepte bracht hij eerst een bezoekje aan een klaslokaal waar hij samen met burgemeester de Keyser even mocht mee timmeren aan een mystery box. Op het einde van het officiële gedeelte bracht Carolina Berghman uit het 5de leerjaar van Basisschool Sint-Pieter hem zo’n gevulde box als geschenk. “Ik was wel een beetje zenuwachtig”, vertelt ze naderhand. “Wat de techniekacademie betreft mag ik zeggen dat ik dit heel graag heb gedaan. Het was leuk dat we ook nadien alle gemaakte dingen naar huis mochten meenemen. Ik denk er aan om in het middelbaar de STEM-richting (Red:Science, Technology, Engineering, Mathematics) te volgen om later misschien ingenieur te worden.” Eenzelfde geluid horen we bij Elena Petersen uit het 5de leerjaar van De Bosbes in Hertsberge. “Ik zet heel graag dingen in mekaar maar programmeren met de robot vond ik wel het leukste.”

Afsluitend stelden Rik Hostyn en Sabine Poleyn nog enkele kritische vragen naar de minister. “Kunnen er niet meer structurele middelen vanuit de federale overheid komen om dit verder te ondersteunen. Ook het belang van het vrijwilligerswerk werd aangehaald. Om één of andere reden komen de mentoren niet in aanmerking voor het 500 euro onbelast bijverdienen. Dat is jammer. Zou de minister dit toch niet mogelijk kunnen maken?” Rik Hostyn wil nog een stap verdergaan met het initiatief. “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om technische vaardigheden te stimuleren. Ik wil in West-Vlaanderen, in samenwerking met de gemeenten, nog een extra ‘Techniekacademie Junior’ ontwikkelen waar 8- tot 10-jarigen aan de slag kunnen.”

(PH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier