In de eerste graad van Campus De Reynaert, ook bekend onder de naam Salto Humano, werden de lessen al geruime tijd gekoppeld aan maandthema's die op een andere, creatieve manier werden verwerkt. Sinds dit schooljaar gaat men nog een stapje verder met het aanbod van twee lesuren woord, beeldende kunst, muziek en grafisch programmeren per week.
...

In de eerste graad van Campus De Reynaert, ook bekend onder de naam Salto Humano, werden de lessen al geruime tijd gekoppeld aan maandthema's die op een andere, creatieve manier werden verwerkt. Sinds dit schooljaar gaat men nog een stapje verder met het aanbod van twee lesuren woord, beeldende kunst, muziek en grafisch programmeren per week."De leerlingen kunnen per semester kiezen voor een welbepaalde module", zegt directeur Ilse Vanlaere. "We merken al na drie weken dat de doorgedreven aanpak van co-teaching, waarbij een leerkracht van de Tieltse academies lesgeeft aan de zijde van een van onze eigen leerkrachten, een meerwaarde biedt. Omdat het aanwezige talent dat in elk van de leerlingen schuilt nog meer dan vroeger geprikkeld wordt, geeft het de jongeren ook een beter gevoel.""Nieuw is dat we vooral projectmatig te werk gaan in plaats van elke les een kleinere opdracht te geven", zegt Lies Vanloocke, academieleerkrachte algemene beeldende vorming, die Ann Declerck assisteert bij de module beeldende vorming. Zij laten hun leerlingen zowat het hele semester werken rond het thema steampunk. "We laten hen accessoires als maskers, armbanden en hoeden assembleren met onder meer oude uurwerken, tandwielen en ijzerdraad. De komende weken zullen we een en ander in een animatiefilm gieten, want ook dat is natuurlijk beeldende kunst."Anneke Depuydt, coördinator van de woordafdeling in de Tieltse academie voor muziek en woord, geniet in 'haar' module van de unieke samenwerking tussen leerlingen. "Hier werken jongeren uit ASO, BSO en TSO nauw samen, terwijl ze anders nooit in eenzelfde klas zouden terechtkomen. En weet je wat: ik kan totaal niet achterhalen wie uit welke richting komt", aldus Anneke."Het is niet onze bedoeling om hier acteurs te kweken - al zullen we het niet tegenhouden -, maar wel om de leerlingen zichzelf in vraag te laten stellen, hen out of the box te laten denken", aldus Anneke, die ook haar duobaan met leerkrachte Nederlands Klaartje Vandezande als verrijkend ervaart.Wat de leerlingen er zelf van vinden? "In deze module woord leren we meer onszelf te zijn, meer open te zijn voor elkaar. De eerste lessen waren in elk geval heel leuk", zeggen de Dentergemse leerlingen Elise Chanterie en Daria Koniecza uit het tweede moderne. Allicht zal later op het jaar nog specifiek naar een aantal toonmomenten worden toegewerkt. (TVW)