De Leonardoschool startte op 1 september 2014 en moet dus al de boeken dicht doen na amper één schooljaar. Dat schooljaar verliep bovendien niet op rozen. Al in november verlieten vier kinderen van twee gezinnen de school. Dat ging toen om de helft van de ingeschreven leerlingen. Ook hoogbegaafdencoach Tania Gevaert, die in de Leonardoschool werkte, stapte uit het initiatief.
...

De Leonardoschool startte op 1 september 2014 en moet dus al de boeken dicht doen na amper één schooljaar. Dat schooljaar verliep bovendien niet op rozen. Al in november verlieten vier kinderen van twee gezinnen de school. Dat ging toen om de helft van de ingeschreven leerlingen. Ook hoogbegaafdencoach Tania Gevaert, die in de Leonardoschool werkte, stapte uit het initiatief. Verkoop schoolgebouwHoe het er voor de rest van het schooljaar in de school aan toeging is niet duidelijk, ook niet hoeveel kinderen het schooljaar uiteindelijk beëindigden. Wel werd op 27 juli duidelijk dat de Leonardoschool wellicht op zoek moest naar een nieuwe locatie, want dan besliste de gemeenteraad van Vleteren om het schoolgebouw te verkopen. "De procedure voor de verkoop start in september en gebeurt door het aankoopcomité", zegt burgemeester Stephan Mourisse. "Voorlopig hebben we dus nog geen officieel bod ontvangen, want alles moet nog gepubliceerd worden. We hadden aan de initiatiefnemers de toelating gegeven om het gebouw één jaar te gebruiken, aangezien het toch leeg stond. Wat er met de Leonardoschool zal gebeuren weet ik eigenlijk ook niet. Tot op vandaag (woensdag, red.) hebben ze hun plannen niet bekend gemaakt. Mochten zij gevraagd hebben om het gebouw nog een jaar langer te gebruiken, dan zouden we dat zeker overwogen hebben."Op een kier"Op 1 september gaan de schoolpoorten open maar in de Leonardoschool in Vleteren blijven ze voorlopig op een kier", aldus Gudrun Franchois, lid van de raad van bestuur. "Niet omdat de school overbodig zou zijn, niet vanwege gebrek aan succes, zeker niet omwille van een gedemotiveerd korps maar simpelweg door gebrek aan logistieke middelen. Zonder subsidies en meer sponsoring is een initiatief als de Leonardoschool bijzonder moeilijk vol te houden. Hiermee wordt vooral aangetoond dat hoogbegaafde kinderen absoluut behoefte hebben aan een gepersonaliseerde aanpak. Ondertussen blijft de opgebouwde expertise ter beschikking van wie er behoefte aan heeft en wordt intensief onderzocht hoe dit waardevolle project kan worden verder gezet." (TOGH)