Leerlingen VBS De Watermolen Heule palmen het vroegere klooster in

Zorgcoördinator Céline Van Steenkiste, beleidsondersteuner Lore Verbeke en directeur Jo Vermeulen bij de deur van het vroegere klooster in de Watermolenwal. (foto NOM) © (foto NOM)
Redactie KW

In 2006 verlieten de laatste zusters hun klooster in Heule-Watermolen. Zopas hebben de leerlingen van het zesde leerjaar van de aanpalende vrije basisschool De Watermolen hun plaats ingenomen. Ook de zorgcoördinator en de beleidsondersteuner hebben er hun lokaal.

Na de pastorie een vijftal jaar geleden palmt de school nu dus ook het aanpalende klooster in, nadat ze de kloosterruimtes in hun oorspronkelijke staat de voorbije jaren al voor allerlei doeleinden gebruikt had. Maar er was een grondige renovatie en herinrichting van het gebouw uit 1893 nodig om er klassen in onder te brengen. Dat kon pas na de goedkeuring van een dossier bij AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, red.). In september vorig jaar konden de werken beginnen. Meteen een klus voor de pas aangetreden directeur Jo Vermeulen.

In het klooster vindt nu het zesde leerjaar een onderkomen, goed voor een 50-tal leerlingen. Voordien lagen hun klassen onder de turnzaal, wat toch wel voor lawaaihinder zorgde. Nu beschikken de juffen Karen Plets en Joyce Croubels over drie ruimtes over drie verdiepingen. Op de zolderverdieping kunnen de leerlingen voor sommige activiteiten samen zitten, op de eerste verdieping is er een gewoon klaslokaal voor een 25-tal leerlingen en op het gelijkvloers is er een ‘stille ruimte’ met werkeilanden. Ideaal voor team teaching, heet het. Elke leerling krijgt aandacht op zijn eigen niveau en men kan er zelfstandig werken.

Zorgcoördinator

Op de benedenverdieping bevinden zich ook de kantoren van zorgcoördinator Céline Van Steenkiste. Ouders die haar willen spreken, kunnen nu – los van de school – aanbellen aan de deur van Watermolenwal 4, wat drempelverlagend is. Ook beleidsondersteuner Lore Verbeke heeft er haar kantoor.

Directeur Jo Vermeulen is gelukkig met de realisatie en niet het minst met de vrijgekomen ruimte. “Waar het zesde leerjaar was, komt nu plaats voor een muzische ruimte, een dramaklasje, een STEM-lokaal (onder andere wetenschappen en techniek) en computeractiviteiten. In de veranda van het klooster kunnen ‘s middags nu de leerlingen terecht die hun boterham meebrengen, een ontlasting voor de refter.”

Op de zolderverdieping kunnen de twee zesde klassen voor sommige activiteiten samen zitten, hier met juf Joyce Croubels helemaal achteraan. (foto NOM)
Op de zolderverdieping kunnen de twee zesde klassen voor sommige activiteiten samen zitten, hier met juf Joyce Croubels helemaal achteraan. (foto NOM)© (foto NOM)

Toch barst de school, die 440 leerlingen telt, nog uit haar voegen. “We hopen over een tweetal jaar een nieuw bouwproject te kunnen indienen”, zegt de directeur. “We willen de klassen ruimer maken en we hebben ook te weinig speelplaats. We zoeken nu uit hoe dat kan op de bestaande site. Een verdieping bovenop het Molenheem? Een van de opties. Er is ook de kerk maar die komt volgens het kerkenplan niet vrij tijdens deze legislatuur en is dus niet aan de orde.” (Noël Maes)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier